Viime keväänä bongasin Ukraine International Airlinesin mainoksen halvoista lennoista Kiovaan. Jutun ainoa mutta oli se, että ne kaikkein halvimmat lennot saa jos varaa ne minimissään 10 kuukauden päähän. No ei siinä mitään, olisipahan taas jotain mitä odottaa, joten ostin lennot 40 eurolla Helsingistä Kiovaan tämän vuoden helmikuulle!
En ollut ennen lentänyt UIA:lla, vaikkakin kyllä monesti aiemmin jo pannut merkille, että Kiovan kautta lentämällä saisi ihan edullisesti esimerkiksi Aasian lentoja. Minun, kuten varmaan monen muunkin, yleistä kiinnostusta lentää Kiovan kautta, saati sitten vierailla kaupungissa, ovat luonnollisesti varjostaneet vuoden 2014 tapahtumat: Ukrainan vallankumous, Krimin venäläismiehitys ja sitä seurannut Itä-Ukrainan sota, sekä Malaysian Airlinesin matkustajalentokoneen alasampuminen Ukrainan ilmatilassa. Nyt neljä vuotta myöhemmin Venäjä miehittää edelleen laittomasti Krimin aluetta, mutta Kiovassa on rauhallista eikä kriisi näy arjessa mitenkään.
Minulla ei myöskään etukäteen ollut tietoa siitä onko UIA varsinainen halpalentoyhtiö vai ei ja mitä lippujen hintaan kuuluu. No, ne halvimmat 40 euron liput ovat luonnollisesti muutoskelvottomat eivätkä sisällä ruumamatkatavaraa. Jos mukaan haluaisi käsimatkatavaran lisäksi matkalaukun ruumaan, nousisi lentojen hinta helposti kolminkertaiseksi. Tässä kokemukseni UIA:n lennoista kokonaisuudessaan.
Ukraine International Airlines: check-in
Check-inin sai tehtyä etukäteen netissä (ja se kannattaakin tehdä – nettisivuilla ainakin uhkailtiin lisämaksulla jos checkaus jäisi lentokentälle), joskaan missään vaiheessa sitä minun ei tarvinnut syöttää passitietoja mihinkään, mikä aiheuttikin sitten myöhemmin vähän päänvaivaa. Helsingin päässä nimittäin huomattiin portilla, että varauksesta puuttuivat passini tiedot, mutta ne saatiin lisättyä sinne samantien kun virkailija näpytteli passini numeron koneelle. Kiovassa paluulennolle mobiilissa chekatessani törmäsin taas samaan ongelmaan, mutta nyt en saanutkaan checkausta tehtyä loppuun puuttuvien tietojen takia. UIA:n asiakaspalvelu kuitenkin onneksi reagoi nopeasti sähköpostiini ja hoiti homman tunnin sisällä kuntoon.
Ukraine International Airlines: lentokoneet ja tarjoilu
Lentokone, jolla Kiovaan lennettiin, oli uudehko (vaikkakin kulumisen huomasi muun muassa nahkapenkkien päällysteistä) Boeing 737. UIA käyttää myös pienempiä Embraer-190-koneita Helsinki – Kiova-välillä. Lennon hintaan ei kuulunut tarjoilua, ei edes vettä, ja esimerkiksi kahvi olisi maksanut 2 euroa. Mutta koska lentoaika Helsingistä Kiovaan on ihanan lyhyt (noin 2 tuntia), ei tarjoilulle nyt ole varsinaisesti tarvettakaan.
Palvelua lennolla en kuvailisi UIA:n mainoksen tapaan sanoilla ”Ukrainian hospitality”, vaan lähinnä lentoemäntiä näytti ärsyttävän asiakkaiden palveleminen.
Ukraine International Airlines: matkatavarat
Helsingistä lähtiessäni matkatavaroiden kokoon ei kiinnitetty mitään huomiota, mutta Kiovassa portilla kaikkien käsimatkatavarat mitattiin ja tarvittaessa punnittiin (täältä löydät käsimatkatavaran sallitut mitat). Joten vaikka kaikki onkin Kiovassa halpaa, niin älä sorru shoppailemaan liikaa jos matkustat pelkillä käsimatkatavaroilla!
Kiovan lentokenttä
Kiovan kansainvälinen lentokenttä on moderni ja kompaktin kokoinen. Sieltä löytyy shoppailumahdollisuuksia, muutama kahvila ja ilmainen wifi. Kiovan keskustasta lentokentälle ajaa ajankohdasta ja ruuhkista riippuen 20-60 minuuttia. Otin itse taksin hotellini kautta, koska julkinen liikenne ei kentältä toimi saumattomasti keskustaan asti ja toisaalta lentokentän takseista ja niiden hinnoittelusta varoiteltiin etukäteen. Hotellin kautta tilattu kyyti maksoi noin 14 euroa / suunta. Varaa aikaa kentällä lisäksi läpivalaisuun ulko-ovilla, passin ja boarding cardin tarkastukseen ennen turvatarkastusta, turvatarkastukseen ja varsinaiseen passintarkastukseen.
Sain mielestäni rahoilleni mainiota vastinetta ja juuri sen palvelun mistä maksoinkin. Toki jos olisin maksanut lipustani enemmän tai matkustaisin Ukraine International Airlinesilla Kiovasta edelleen pidemmälle, toivoisin ehkä vähän enemmän.
Ainakin tällä hetkellä UIA:n Helsinki-Kiova-lentojen aikataulut ovat joka tapauksessa harvinaisen hyvät: Tampereeltakin ehti ihan normaalien yöunien jälkeen kyytiin ja kotiinpäin tullessa olin takaisin Tampereella iltapäivällä.
Jaakko / Lomalla viimeinkin
8.4.2018 at 10:55Halvat lennot kyllä, mutta se taitaa olla ainut positiivinen asia mitä tulee mieleen tästä lentoyhtiöstä ? ei itseä houkuttele oikein nuo lennot, Kiovassa on varmasti kyllä halpaa!
Emma
10.4.2018 at 20:41Ei noissa oikeasti ollut mitään vikaa kun ei tuon enempää maksanut. Tarjoiluhan nykyään puuttuu jo monelta lentoyhtiöltä, kaikki ovat tarkkoja matkatavaroiden painosta ja no asiakaspalvelu olisi tietysti kivaa, mutta ehkä näillä lentoemännillä oli huono päivä 😉
Jukka / Sillä Sipuli
8.4.2018 at 11:46UIA:lla on mielenkiintoinen hinnoittelumalli. Käsimatkatavara 7kg on aika vähän. Erikoista että varauskoneessa sanotaan 5kg käsimatkatavara kun koneena Embraer 145. UIA:lla ei ole laivastossa pieniä EMB-145 koneita vaan suurempia EMB-195 malleja. Käytännössä perheen kanssa matkustettaessa osa voisi mennä tuolla halvimmalla kategorialla ja joku ottaisi kalliimman matkalaukullisen lipun. UIA on kehittänyt laivastoaan ja New Yorkin, Pekingin ja Bangkokin kaukoreiteille on tullut käytettynä hankittu Boeing 777. Lisäksi heille on tullut keskipitkille reiteille tuliteriä B737 NG koneita. Olisi mukava kokeilla tätä yhtiötä ja samalla ottaa Kiova haltuun.
Emma
10.4.2018 at 20:44Yllättävän kivuttomasti sitä käsimatkatavaraan mahtuu pitkän viikonlopun tarpeet ja vielä tuliaissuklaatkin! 😀 Nesteet on se ainoa ongelma – ainakin näin naispuoleisena herkkäihoisena, kun kaikenlaista rasvaa ja tököttiä pitäisi saada mukaan.. Käykää ihmeessä valloittamassa Kiova, ois kiva lukea teidän ruokajuttuja sieltä!
Merituuli
8.4.2018 at 17:30Paitsi että nythän noi meidän kommentit on peräjälkeen :). Outoa. Näkymä Jukan koneella on kyllä sellainen että näyttää ettei mennyt läpi. Toisen voit ihan hyvin poistaa ettei tule toistoa :D.
Emma
10.4.2018 at 20:45Joo, Jukan viesti löytyi roskakorista (mikä on kyllä todella jännää, koska mulla ei käytännössä ikinä ole päätynyt sinne mitään muuta kuin oikeaa spämmiä), poistin tuplat!
miraorvokki
8.4.2018 at 17:54Mielenkiintoinen postaus lentoyhtiöstä, jolla en ainakaan heti ole kuvitellut lentäväni. Pakko kyllä myöntää, että lennon hinta on kyllä houkuttelevan halpa! Pitääkin lukea myös muut postaukset liittyen tähän reissuun, sillä tämän postauksen jälkeen mielenkiinto Kiovan matkaa kohtaan alkoi kyllä herätä!
Emma
10.4.2018 at 20:46Eikös alkanut kummasti kiinnostaa kun lennot saa neljälläkympillä – niin kävi mullekin 😀
Paula - Viinilaakson viemää
8.4.2018 at 17:56Tämäpäs oli mielenkiintoinen juttu. Mieheni on töissä firmassa jolla on myös Kiovassa toimisto, ja aina välillä väläyttelee mahdollisuutta siellä käymiseen. Hauska kommentti tuo, että lentoemäntää näytti ärsyttävän asiakkaiden palveleminen 🙂
Emma
10.4.2018 at 20:48Hei mikä mahtava tekosyy käydä Kiovassa! Mutta suosittelen jotain muuta vuodenaikaa kuin talvea:)
Merja / Merjan matkassa
9.4.2018 at 22:17UIA ei minullekaan tuttu, mutta todella houkuttelevan hintaiset liput. Viikonloppu reissulla pärjää käsimatkatavaroilla, joten niistä ei tule lisähintaa. Muuten ärsyttää, kun löytää halvat liput ja sitten kun niihin ynnäillään sitä sun tätä, niin hinta ei kovin edullinen enää olekaan. Harmi, jos lentoemäntiä ei asiakkaiden palveleminen kiinnostanut. Onko tyypillistä ukrainalaisille? Oliko hotellissa hyvä palvelu?
Emma
10.4.2018 at 20:53Mä en kans yhtään tykkää tästä nykytrendistä, että kaikki maksaa erikseen. Jos sen matkalaukun tarvii mukaan, niin on tosiaan helkkarin ärsyttävää huomata, että se maksaakin sitten saman verran kuin ne itse lennot, huoh… Hotellissa oli hyvä palvelu, samoin kuin kaikissa käymissäni ravintoloissa. Nuoret puhuu englantia, tykkää siitä että Kiovassa käy turisteja ja osaa asiakaspalvelun, mutta vanhemmalla polvella tai tietyissä ammateissa voi olla vielä vähän neukkuasennetta havaittavissa..
Eveliina | Korkkarit rinkassa
10.4.2018 at 23:49Olipas samaan aikaan erittäin hyödyllinen ja mielenkiinnon herättävä postaus! Tälläistä aina kaipaa siinä kohdin, kun lentää hieman vieraammalla lentoyhtiöllä.
Jos kerran Hensingistä pääsee noinkin kauas 40€, niin melkein tarvitsee varata itsellekin ensi talvelle. 🙂
Emma
17.4.2018 at 09:03Haha joo, melkein voi joutua varaamaan näillä hinnoilla 😀
Rosa
12.4.2018 at 09:35Kiitos mielenkiintoisesta postauksesta. Kiova on ollut nyt haaveissa vuoden verran. Harmi, etten ollut yhtä näppärä kuin sinä ja ostanut lippuja silloin tälle keväälle. Hyvä tietää, että ovat tarkkoja kilojen kanssa. Varmasti sieltä Kiovasta löytyisi kaikenlaista kotiin tuotavaa.
Emma
17.4.2018 at 09:04Eikun nyt vaan lippuja hankkimaan ensi keväälle! 🙂 🙂
Outi
14.4.2018 at 20:08Onpa kyllä halpaa. Täytyypä katsella lentoja jos niitä nuin halvalla saa. Kiova kyllä kiinnostaa muutenkin. 40 euron lennoista ei tosiaan ihan kamalasti voi olettaakaan, mutta kyllä nyt lentoemot voisivat silti vähän iloisempaa naamaa näyttää. Onneksi oli vain lyhyt lento 🙂
Emma
17.4.2018 at 09:06Joo, oishan se ihan kivaa jos ei kokis olevansa häiriöksi henkilökunnalle 🙂 Mutta toisaalta yksittäistapauksia löytyy joka yhtiöltä ja ehkä heillä oli vaan huono päivä..? Muuten kuitenkin täysin ok kokemus tämä UIA!
Pelle Peloton Maailmanmatkaaja
20.9.2019 at 17:50Itselläni karseita kokemuksia Ukraine Airlinesta. Lensin Ukrainan kautta Bangkokiin, muistaakseni Air Balticin vispilällä Ukrainaan, ja siitä pitkän odotuksen jälkeen Bangkokiin.
Ensivaikutelma Kievin kentältä oli karu. Pieni asema hyvin vaatimattomilla palveluilla. Kukaan ei haltsannut englannin sanaa. Kahvia ei tahtonut saada. Kentän laidalla metsän reunassa oli arsenaali suuria helikoptereita ja lentokoneita, kauempaa näytti kuin olisi ollut romukoneet kerätty sinne koneiden kalmistoon.
Odotus oli piinaava. Olin ilmeisesti ainoa ulkomaalainen asemalla.Vähäinen väki oli pukeutunut kaikki samaan tapaan, kuin Ukrainalaiset pukeutuu. Vanhempia ihmisiä kuin paimentolaisen asussa. Tunsin itseni kiusaantuneeksi. Olin kaiken aikaa tuijotusten ja supinoiden kohteena.
Viimein nousimme isompaan koneeseen. Matka kohti Bkk.ta alkoi. Kone vaikutti vanhalta, nahan näköiset päällysteet olivat kuluneet. Lentäjä oli tosi koheli. Pystysuoraa nousua seurasi jyrkkä äkkinäinen kaarto joka sai melkein lastit housuun. Hän puhui ukrainaksi kaiuttimiin jotain, tosi leuhkalla tyylillä. Pisti heti merkille.
Lentoemot olivat ylen tunkeilevia, olin väsynyt ja ärtynyt. En tilannut mitään. Kun heidän keikistelynsä ei tuottanut tulosta, eräs heistä kaatoi ohi mennessään avatun olutpullon syliini alkoi sitten liinalla kuivata etumukseni kohdalta pyydellen anteeksi. Nuori likka ja tahallaan sen teki ilmiselvästi.
Sitten rauhoittui kunnes keskellä yötä alkoi hälytyssireeni huutamaan ja varoitusvalot vilkkumaan Lentoemot juoksivat edes takaisinja polottivat jotain keskenään. Sireenin ääni oli korvia raastava. Karmea herätys. Kukaan ei puhunut matkustajille mistä oli kyse. Ei kuulutettu. Luulin että olemme liekeissä 10 km korkeudessa.
Emännät kohdistivat mielenkiintonsa vessakoppiin, hakkasivat kattoon jollain varsilla. Olimme peloissamme. Tätä kesti kauan aikaa kunnes summeri vaikeni. Ei minkäänlaista kuulutusta. Jonkun aikaa tapahtuneen jälkeen menin kysymään koneen takaosaan emoilta että mitä tapahtui. Joku ruudinkeksijä oli käynyt sähkötupakalla vessassa ja se oli laukaissut jonkin hiilidioksidihälytyksen. Että me pelättiin. Koko aikana tapahtumasta ei tiedotettu kuulutuksella yhtään mitään. Lentoemännät olivat enemmän lapsia kuin aikuisia. Tosi nuoria ja nokkavia.
Päätin että oli viimeinen matkani Ukraine Airlinesilla, ja se on pitänyt.
Jos jotain positiivista niin matka Helsingistä Kieviin Air Baltikin potkurivispilällä oli hieno kokemus.Ensi lentoni potkureilla.
Annika
16.9.2018 at 14:28Moikka, varasimme samalta lentoyhtiöltä meno-paluu lennot Helsingistä Kyprokselle ja välilaskuna on Kiovan lentokenttä. Meillä ei ole myöskään tarvinnut syöttää passin tietoja minnekkään. Luuletko, että meillä tulee ongelmia myös asian kanssa ja miten asian voisi hoitaa etukätee?
Emma
17.9.2018 at 10:44Kyproskaan ei kuulu Schengen-alueeseen, joten voi olla että teillä on sama juttu edessä jos passitietoja ei pääse syöttämään siis siinäkään vaiheessa kun teette online check-inin. Se kannattaa tehdä heti kun mahdollista (muistaakseni 48 tuntia ennen lentoa), niin että jos esimerkiksi Kyproksella ennen paluulentoa huomaatte, että se herjaa puutteellisista tiedoista, niin teillä on hyvin aikaa hoitaa asia UIA:n asiakaspalvelun kanssa kuntoon. Sähköpostilla (osoite oli tarjolla kun yritin tehdä sitä checkausta kännykällä ja sain ilmoituksen, että tietoja puuttuu, ota yhteys asiakaspalveluun) homma hoitui omalla kohdallani helposti ja nopeasti.
Ari
6.1.2020 at 16:13Skuscanner sanoo, että kun on UIA:lla koneen vaihto niin täytyisi tsekata uudelleen Kiovassa. Onko joku kokeillut? Ajatus olisi mennä UIA:lla Hesasta Kiovan kautta Bakuun ja vaihtoaikaa olisi 1,5h
Emma
13.1.2020 at 19:55Oon kans huomannut, että Skyscanner on alkanut huomautella tällaista, mutta epäilen kyllä että oikeasti tarvitsisi uudelleen checkata. Tässä joka tapauksessa yksi syy lisää, miksi itse yleensä teen varaukset suoraan lentoyhtiön sivuilta (vaikka se olisi muutaman euron kalliimpaa). Jos kokeilet varata UIA:n lennot jonkun online-matkatoimiston kautta, niin tule ihmeessä kertomaan miten kävi! Hyvää Bakun reissua!