Matkailu ei koronan myötä lopu. Muuttaako se jollakin tavalla muotoaan? Hyvin mahdollista.
Matkailun opettajana kysymys matkailusta koronan jälkeen on minulla nyt jatkuvasti mielessä. Missä ja miten uudet opiskelijat ensi syksynä sitten opintonsa aloittavatkaan – toivon todella, että silloin ollaan jo kampuksella – minkälaisesta matkailualasta me silloin puhumme? Vaikka tällä hetkellä tuntuukin siltä, kuin matto olisi vedetty matto jalkojen alta, niin haluan uskoa siihen, että matkailuala ei tähän kriisiin kaadu. Ihmisten uteliaisuus ja seikkailunhalu ei lopu. Halu tavata muita ihmisiä kasvotusten ei lopu. Kuten loistava Perttu Pölönen tässä Ylen artikkelissa toteaa: ”[Koronaa] voidaan pitää disruptiona, joka tuhoaa paljon, mutta tärkeää on, mitä tulee tilalle”.
Ehkä ajatukseni tulevat tästä vielä muuttumaan tai täsmentymään, mutta jos juuri nyt pitäisi pitää luento aiheesta Matkailu koronan jälkeen, nostaisin esiin seuraavat seikat.
Matkailun tulevaisuus: turvallisuushakuisuus
Koronan ihmisissä herättämät pelon ja epävarmuuden tunteet tuskin väistyvät sillä samalla sekunnilla kuin viruksesta päästään ja pandemia on julistettu voitetuksi. Toiset meistä varmasti palaavat normaaliin nopeammin ja varaavat matkoja samantien kun rajojen aukeamisesta ilmoitetaan. Jotkut taas saattavat päättää, että ulkomaat on nyt nähty ja matkustaa tulevaisuudessa vain Suomessa. Yksi hyvä puoli on joka tapauksessa se, että yhä useampi tulevaisuuden matkailija ymmärtänee vihdoin kattavan matkavakuutuksen tärkeyden ja tekee toivottavasti aina reissuun lähtiessään matkustusilmoituksen.
Matkustusilmoitus
Ulkoministeriön matkustustiedotteet
Matkailualan yrityksille turvallisuushakuisuus tarkoittaa sitä, että palvelut tulee osata paketoida ja markkinoida turvallisina ja luotettavina. Moni asiakas välttänee pitkän aikaa kaikenlaisia tarpeettomia riskejä. Myös akuutin kriisin aikana asiakkaistaan huolta pitäneet yritykset muistetaan, kun matkoja taas aletaan varaamaan.
Matkailun tulevaisuus: taloudellisuus
Monet ihmiset joutuvat lomautetuiksi tai menettävät työnsä kokonaan, eikä matkustaminen luonnollisesti ole silloin ykkös- eikä kakkosprioriteettikaan. Kysyntää lienee taloudellisen tilanteen vuoksi odotettavissa etenkin pienemmän budjetin matkailulle, kuten vaikka Tallinnan tai Tukholman risteilyille. Toisaalta taas uskon, että koronapandemian jälkeen ihmiset ovat myös valmiita maksamaan turvallisuudesta ja varmuudesta, ja laatu tulee korvaamaan määrän monen ensimmäisissä reissuissa rajojen aukeamisen jälkeen.
Matkailun tulevaisuus: kotimaan matkailu
Selvää on myös, että kotimaan matkailun trendi vahvistuu. Paitsi turvallisuusnäkökulmasta, niin myös siksi, että ihmisillä on kova halu tukea paikallisia ja kotimaisia yrityksiä (trendi joka toivottavasti jatkuu pidemmälläkin tähtäimellä!). Liikkuminen kotikaranteenista vapautuu varmasti ensin kotimaan rajojen sisäpuolella ennenkuin valtakunnan rajat avataan. Festari- ja tapahtumakesä on tosin tältä vuodelta peruttu (kaikki 500 hengen yleisötapahtumat on kielletty 31.7.2020 asti) ja se vaikuttaa eri tavoin eri matkailukohteiden kävijämääriin ja matkailutuloihin. Toivottavasti kuitenkin pääsemme kesällä käyttämään majoitus- ja ravintolapalveluita sekä satsaamaan muihin kesäisiin aktiviteetteihin.
Matkailun tulevaisuus: staycationit
Jos tätä ennen staycation-käsite ei ole vielä lyönyt isosti läpi, niin jatkossa varmasti yhä useampi näkee lyhyen omassa kotikaupungissa lomailunkin hyvät puolet. Mitä tällä hetkellä antaisinkaan, jos pääsisin yöksi hotelliin ja ravintolaan syömään Tampereella!
Matkailun tulevaisuus: lähialuematkat
Kun rajat avataan, niin Virossa ja Ruotsissa on syytä varautua suomalaisten matkailijoiden tulvaan. Naapurimaat tuntuvat etäisyytensä puolesta huomattavasti turvallisemmilta kuin vaikkapa Välimeren maat. Ja uskon, että kun ihmiset huomaavat ensin kotimaan matkailun suhteen kuinka monipuolisia mahdollisuuksia niistä tuttuina pidetyistä paikoista löytyy, ymmärretään myös mahdollisuudet, joita naapurimaissa Tallinnan ja Tukholman ulkopuolelta löytyy.
Matkailun tulevaisuus: vastuullisuus
Tämä on ehkä näistä ajatuksista epävarmoin. Haluaisin itse uskoa vastuullisuuden kasvuun, mutta suoraan sanottuna todennäköisyys on Matti Nykäsen sanoin fifty-sixty. Nyt jos koskaan olisi mahdollisuus kehittää matkailua aidosti vastuulliseempaan suuntaan – tai kuten Perttu Pölönen kirjoittaa ”tämän parempaa tilaisuutta päivittää arvot 2020-luvulle tuskin tulee”.
Mitä pidemmäksi eristysaika ja rajojen sulkeminen pitkittyy, sitä vähemmän kukaan voi enää pitää mahdollisuutta matkailuun itsestäänselvyytenä. Jos matkailupalvelut ovat pandemian jälkeen kalliimpia kuin aikaisemmin, niiltä varmasti halutaan myös aiempaa enemmän sisältöä ja lisäarvoa. Tuo lisäarvo voisi olla aito vastuullisuus ja inhimillisyys.
Henkilökohtaisesti toivoisin, että ihmiset oppisivat tämän kriisin jälkeen suunnittelemaan matkojaan muukin kuin mahdollisimman pieni hintalappu mielessään – esimerkiksi miettimään maksaisiko kuitenkin suorista lennoista vähän enemmän kuin välilaskullisista tai voisiko valita sellaisen majoituksen, josta hyötyvät paikalliset ihmiset eivätkä kansainväliset ketjut.
Matkailun tulevaisuus: elämykset
Koronavirus on pakottanut ravintolat keksimään luovia tapoja selviytyä uudenlaisesta arjesta hyvin nopealla aikataululla. Innovatiivisesta ajattelutavasta tulee toivottavasti uusi normi matkailualalla yleisemminkin. Tavallisen ruuan kotiinkuljetuspalvelun lisäksi monet ravintolat tarjoavat nyt erityisiä teemaruokabokseja ja fine dining -ruokaa kotiin tuotuna, etäviinimaistelua, kiertäviä ruokarekkoja ja monia muita elämyksellisiä palveluja. Yksi viimeisimmistä tosi hienosti paketoiduista ideoista on tämä Makumatka – harmi vaan että matkoja toimitetaan vain pääkaupunkiseudun alueella, joten itse en pääse mukaan näille mielikuvitusmatkoille. Jos koronasta siis etsii hyviä puolia, niin se pakottaa yritykset innovoimaan ja tarjoamaan täysin uudenlaisia tuotteita ja elämyksiä.
Matkailun tulevaisuus: maata pitkin matkailu
Myös se jää vielä nähtäväksi kuinka paljon korona tulee lopulta vaikuttamaan lentomatkustamisen suosioon. Uskon kuitenkin, että se tarkoittaa vähintäänkin sitä, että yhä useampi matkailija ainakin tiedostaa ja harkitsee jatkossa muitakin vaihtoehtoja. Mitään yhtäkkistä ja dramaattista vapaa-ajan lentämisen (bisnesmatkailu onkin sitten asia erikseen) vähentymistä en kuitenkaan usko vielä lähitulevaisuudessa nähtävän.
On ilahduttavaa, että myös maata pitkin matkailun saralla alkaa näkyä matkojen paketointia ja teemoittelua. Mondo-lehti esimerkiksi keräsi viimeisimpään numeroonsa bussipakettimatkoja ja ”bussi-interraileja” Euroopassa, tässä muutama linkkivinkki:
Expat Explore
TourRadar
Eurolines-bussipassi
Busabout-bussipassi
Matkailun tulevaisuus: panostus hyvinvointiin ja terveyteen
Uskon erilaisten teemoitettujen matkojen suosion nousuun – oli teema sitten ruoka, viini, urheilu tai vaikkapa kulttuuri. Korona aiheuttaa luonnollisesti ihmisille tällä hetkellä erityistä huolta terveydestä ja hyvinvoinnista, ja toisaalta me opimme nyt hankkimaan esimerkiksi ohjattuja liikuntapalveluja netistä. Moni saattaa päätyä koittamaan vaikka joogaa ensimmäistä kertaa koronan takia!
Matkailuyrityksillä on koronan jälkeen hyvä sauma tuotteistaa matkapaketteja, jotka tarjoavat matkailijoille esimerkiksi stressin lievitystä, mindfulnessia, meditaatiota sekä erilaisia terveyspalveluja ja hyvää oloa niin ruumiille kuin mielellekin.
Lisää luettavaa aiheesta muualla:
- Yle: Kalliita lentoja, koronapasseja, kuumemittausta: 6 asiaa, jotka korona ehkä mullistaa matkailussa
- Helsingin Sanomat: Nyt matkailun tuomiin ongelmiin on aika puuttua
- Antti Huttunen: Mitä matkailulle tapahtuu koronan jälkeen?
- Fodor’s Travel: Seven ways travel must change after Coronavirus
- Phocuswire: Scenarios for what the travel industry might be dealing with after COVID-19
Kim
2.4.2020 at 13:45Joo, totta. Kiinnostavaa pohdintaa.
Emma
3.4.2020 at 09:53Kiitos! Katsotaan miltä tilanne näyttää muutaman kuukauden päästä..
Piyya
2.4.2020 at 20:03Pidä huolta myös itsestäsi.
Mielenkiintoista ja ajatuksia herättävää pohdintaa. Tämän postauksen päivittäminen vuoden päästä tulee varmasti herättämään paljon uusia ajatuksia ja näyttämään miten kävi. Opimmeko jotain vai jatkuuko meno edellisen kaltaisena kun rajat aukeaa 🤔
Emma
4.4.2020 at 11:55Joo, on kyllä mielenkiintoista nähdä miten tässä käy! On tosiaan sekin vaihtoehto, että vuoden päästä ei näy yhtään mitään muutosta siihen mitä oli ennen koronaa.
Mikko / Matkalla Missä Milloinkin
3.4.2020 at 13:46Suurimmasta osasta näistä olen samaa mieltä ja iso osa noistahan on ollut jo nähtävissä ennen koronaa. Lentomatkailuun liittyen mielenkiintoinen kysymys on myös se, mitä lentoyhtiöille tapahtuu. Kun monet ovat joutuneet perumaan 90%+ lennoista, on ahdinko varmasti suuri.
Tuosta turvallisuushakuisuudesta en välttämättä ole ihan samaa mieltä tai ainakaan siitä, että se johtuisi koronasta. Monesti tuntuu, että ihmisten muisti on tällaisissa asioissa kovin lyhyt. Estonia-turma vaikutti vähän aikaa laivamatkailuun, mutta pian kaikki oli ennallaan, samoin on ollut esimerkiksi tsunamien kanssa. Toivottavaa olisi joka tapauksessa, että jokainen matkalle lähtevä kuitenkin huolehtisi siitä, että matkavakuutus on voimassa,
Emma
5.4.2020 at 12:16Yksi mitä en uskalla lähteä edes arvailemaan, on hinnat. Jos tässä tosiaan menee lentoyhtiöitä konkurssiin, niin kuinka paljon tarjonnan vähentyminen vaikuttaa hintoihin. Se on totta, että ihmisen muisti on lyhyt, mutta koronan laajuista globaalia uhkaa ei ole koettu koskaan ennen. On ihmisiä, jotka ”unohtavat nopeasti”, mutta varmasti myös niitä, jotka punitsevat pitkään kaikenlaisen matkustamisen riskejä.