Yleinen

Jos on varaa lentää, on varaa kompensoida lentopäästöt!

4.10.2019

Olen lentänyt tänä vuonna huomattavasti vähemmän kuin viime vuonna. Olen iloinen, että olen joutunut muista elämän aikatauluista johtuen pitämään taukoa pidemmistä lennoista, sillä se on saanut minut ajattelemaan matkustustottumuksiani kriittisesti. Huomaan myös, että en edes koe samanlaista pakonomaista tarvetta matkustaa jatkuvasti nyt kun olen pitänyt siitä vähän taukoa.

Olen myös päättänyt, että tästä lähtien kompensoin jokaisen tekemäni lennon – se on vähintä mitä voin tehdä jos joka tapauksessa matkustan, ja sitä paitsi jos on varaa lentää, on myös varaa kompensoida lentonsa.

Oras Tynkkynen vieraili tällä viikolla luennoimassa kestävän matkailun kurssillani ja kysyin samalla häneltä mitä lentokompensaatiopalveluja hän suosittelisi. Niitähän on nimittäin sellainen viidakko, että jo se voi saada homman tuntumaan liian hankalalta. Oras vinkkasi muutaman varteenotettavan vaihtoehdon ja lisäksi kehotti varmistumaan siitä, että minkä yrityksen itse kukin sitten valitseekin, se sijoittaa sertifioituihin hankkeisiin. Riippumaton asiantuntijataho on todennut sertifioitujen hankkeiden aidosti vähentävän hiilidioksidipäästöjä.

Miten kompensoitavien päästöjen määrän sitten voi laskea? Laskutapoja on erilaisia, joten eri laskurit antavat erilaisia tuloksi. Esimerkiksi Finnairin laskuri kertoo, että edestakainen lento Helsingistä Berliiniin aiheuttaisi 216 kilon päästöt per henki, kun taas Atmosfair-laskurin mukaan edestakaisen lennon päästöt olisivat 566 kiloa. Voit tietysti itse päättää maksatko kompensaatiota pienemmän vai suuremman arvion mukaan.

Finnairin päästöhyvityspalvelu

Hyvitin itse viimeksi lentämäni Finnairin Ahvenanmaan lennot Finnairin omalla päästöhyvityspalvelulla, joissa maksoin kotimaan lennoista vain 1 euron kompensaation. Push for change -palvelussa lennon hiilidioksidipäästöt voi joko kompensoida tietyllä summalla (1 € / kotimaan lennot, 2 € / Euroopan lennot ja 6 € / mannertenväliset lennot) tai ostaa biopolttoainetta 10, 20 tai 65 eurolla. Kompensaation tai biopolttoaineen voi maksaa myös Finnairin pisteillä. Kompensaatiorahat menevät lyhentämättömänä projektiin, jossa edistetään tehokkaiden liesien käyttöönottoa Mosambikissa. Projekti vähentää paikallisten metsien hakkuuta polttopuuksi ja tukee siten hiilinielujen säilymistä. Projektilla on myös positiivisia sosiaalisia vaikutuksia naisten ja tyttöjen elämään.

HUOM! Push for change -palvelu on nykyään korvattu uudella ilmastoteknologiayritys CHOOOSEn päästöhyvityslaskurilla. Laskurilla voit laskea lentosi hiilijalanjäljen ja sen jälkeen valita minkä verran haluat hyvittää ostamalla uusiutuvaa polttoainetta ja minkä verran lahjoittamalla hyvitysprojekteihin.



CO2Esto-päästöjen minimointipalvelu

Tulevat Nizzan lentoni hyvitin CO2Esto-palvelussa, joka toimii eri lailla kuin moni muu palvelu. Palvelu ostaa kompensaatiovaroilla Euroopan päästökauppajärjestelmästä päästöoikeuksia, jotka ovat siten suoraan pois muiden päästöjä tuottavien laitosten käytöstä. Päästöoikeuksien poistaminen markkinoilta esimerkiksi tonnin (1000 kg) edestä vähentää siis päästöjä tasan tonnilla. CO2Esto-palvelussa voi lentopäästöjen lisäksi hyvittää myös esimerkiksi henkilöautoilun päästöjä tai sähkönkulutuksesta aiheutuneita päästöjä. Euroopan lentojen kompensaation hinnaksi on tässä palvelussa laskettu 39,26 € per henkilö. Tuolla summalla kompensoin 0,8 tonnia hiilidioksidipäästöjä, jotka lentoni Nizzaan aiheuttaa.



Muutamia muita hyviä vaihtoehtoja ovat mm. Lentomaksu, Ilmastoapu, Compensate.com, Atmosfair ja Myclimate. Jos et halua käyttää mitään nimenomaista kompensaatiopalvelua, voit tietysti myös vaikka lahjoittaa haluamasi summan valitsemallesi ympäristönsuojelujärjestölle tai ilmastonmuutosta torjuvalle hankkeelle.

Kompensointi ei ole mikään synninpäästö lentämiselle, vaan aion itsekin jatkaa lentämisen vähentämistä ja suosia yhä enemmän muitakin mahdollisia keinoja matkustaa tulevaisuudessa kestävämmin ja vastuullisemmin.


  • Cilla Maria / From sunset last night to sunrise this morning
    5.10.2019 at 16:36

    Olen täysin samaa mieltä tämän tekstin kanssa. Kompensoin itsekin aina päästöt joko lentoyhtiön omalla palvelulla tai jos sellaista ei ole tarjolla, lahjoitan rahaa extramäärän luonnonsuojeluun. Tuen muutenkin arjessa esimerkiksi Amazon Watchia, joka panostaa sademetsien suojeluun. Moni lentoyhtiöiden palveluista sijoittaa maksetut maksut Gold Standardin projekteihin, mistä on vara valita. Nykyään myös joillain bussiyhtiöillä on CO2-kompensaatiomaksut valittavana.

    • Emma
      6.10.2019 at 22:23

      Jes, mahtavaa! Mä otan nyt myös asiakseni tutustua lisää näihin eri toimijoihin ja hankkeisiin joihin kompensaatiovaroja sijoitetaan. Toi Gold Standard on tosiaan yksi helppo tapa tarkastaa, että kyseessä on sertifioitu hanke.

  • Hanneli /toisiinmaisemiin
    8.10.2019 at 19:40

    Mä kompensoin viime vuoden lennot luonnonperintösäätiön kautta ikimetsän suojeluun Suomessa. Tämän vuoden kohteen valinta on vielä edessä.

    Vaikka tuo Finnairin maksu tuntuu vähän turhankin vähäpätöiseltä, niin voi toivoa, että sen avulla saadaan yhä useampi osallistumaan. Koska on parempi, että tekee edes vähän kuin ei ollenkaan.

    • Emma
      10.10.2019 at 16:23

      Nyt muistankin lukeneeni, kun kerroit tästä aiemmin! Mahtavaa! Uskon myös, että mitä enemmän näistä vaihtoehdoista puhutaan, sitä varmemmin ne alkavat ihmisten mielissä vaikuttaa. Koska tosiaan parempi vähän kuin ei ollenkaan ja varmasti jokainen euro menee hyvään tarkoitukseen valitsi kohteekseen sitten minkä vain.