Helmikuu 2020. Juuri ennenkuin shit hit the fan maailmanlaajuisesti. Lähdin viettämään talvilomaa Portugaliin tarkoituksenani viipyä ensi pari päivää Portossa, sitten siirtyä Sintraan ja lopuksi vielä Lissaboniin. Paitsi, että mennessä kävi vaan niin, että lento Helsingistä Lissabonin kautta Portoon myöhästyi kuusi tuntia ja pilasi hyvät ensimmäisen päivän suunnitelmani.
Vaikka olisin mieluummin valinnut päivän Portossa, niin ainakin saisin näin pitkästä myöhästymisestä lentoyhtiöltä Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen mukaisen korvauksen. Eikö?
Kotiin päästyäni reklamoin suoraan lentoyhtiötä, TAP Air Portugalia. Keissin piti olla ihan selkeä, myöhästymisen syynä ei ollut mikään lentoyhtiön vaikutuspiirin ulkopuolella oleva force majeure -tilanne eikä esimerkiksi huono sää (eikä mikään ”airport restrictions”, jonka TAP veti hatusta). Lentoyhtiön vastaus tuli noin kolmen viikon päästä eikä varsinaisesti yllättänyt – mitä ilmeisimmin TAP:n linja on järjestään kieltäytyä lähes kaikista korvauksista.
Korvaus myöhästyneestä lennosta AirHelpin kautta
En kuitenkaan antanut periksi näin helpolla, koska tiesin olevani oikessa. Annoin tapauksen hoidettavaksi AirHelpille sillä ajatuksella, että vaikka se ja muut vastaavat firmat ottavat ison siivun mahdollisesta maksettavasta korvauksesta, saisin muuten nolla euroa. AirHelp siis tutki tapaukseni, päätteli, että olen todellakin oikeutettu korvauksiin, ja teki sen jäkeen lentoyhtiölle uudestaan puolestani korvausvaatimuksen. Tarvittaessa AirHelpillä on mahdollisuus jopa ryhtyä oikeustoimiin lentoyhtiöitä vastaan jos ne kieltäytyvät muuten maksamasta korvauksia. Ja oikeustoimiin astihan tapaus lopulta etenikin.
Mitä tapahtui ennen sitä? AirHelp lähetti korvausvaatimuksen lentoyhtiölle maaliskuussa 2020 ja siitä noin vuoden verran TAP ilmeisesti pyöritteli sitä jossain sähköpostilaatikossaan. Minä sain kahden viikon välein AirHelpiltä automaattiviestin, että asia on edelleen käsittelyssä.
Olin jo antanut periksi, kun huhtikuussa 2021 AirHelpiltä tuli viesti, että ”koska TAP Air Portugal ei suostu yhteistyöhön, harkitsemme painavampia oikeustoimia”. Minun piti toimittaa tässä vaiheessa AirHelpille mm. allekirjoitettu asianajovaltuutus. Oikeustoimenpiteet (joiden yksityiskohdista en siis sen tarkemmin tiedä) aloitettiin AirHelpin kirjanpidon mukaan 27.5.2021.
Unohdin sittemmin taas koko asian kesän ajaksi, kunnes eilen sain viestin, että oikeustoimet onnistuivat ja TAP on myöntynyt maksamaan haetun korvauksen!
Ja nyt seuraavana päivänä rahat ovat 1,5 vuoden jälkeen tililläni! Puolet korvauksestani jäi tosin AirHelpille – mutta kuten sanottua, vaihtoehto olisi ollut nolla euroa.
Mikko / Matkalla Missä Milloinkin
19.8.2021 at 23:13Mukava kuulla, että sait viimeinkin korvauksen. Tuo 200 euron maksu ei minusta siinä mielessäkään varsinaisesti ole kovin paljoa, että lakiasianpalvelusta saa minimissäänkin yleenäs maksaa 100 euroa/tunti + ALV, usein jopa selvästi enemmän. Vaikka tuon korvauksen hakemisen onnistuisi itsekin tekemään, niin paljon aikaa ja ärsyttäviä tilanteita tuossa varmasti säästää, kun ulkoistaa tuo jonkun toisen hoidettavaksi, varsinkin, jos aiheesta ei itsellä ole juuri kokemusta.
emma
16.9.2021 at 21:59Ei todellakaan ole paljon lakiavusta, mutta käytännössähän tässä tapauksessa on tietenkin riittänyt joku standardipaperi tms. joka siellä on vaan liikkunut. Mutta mielenkiintoista oli tosiaan koittaa tätäkin prosessia – vaikka olisinkin mieluummin ottanut sen vuorokauden Portossa niinkuin alunperin suunnittelin 🙂