Yleinen

Korvaus myöhästyneestä lennosta AirHelpin kautta

18.8.2021

Helmikuu 2020. Juuri ennenkuin shit hit the fan maailmanlaajuisesti. Lähdin viettämään talvilomaa Portugaliin tarkoituksenani viipyä ensi pari päivää Portossa, sitten siirtyä Sintraan ja lopuksi vielä Lissaboniin. Paitsi, että mennessä kävi vaan niin, että lento Helsingistä Lissabonin kautta Portoon myöhästyi kuusi tuntia ja pilasi hyvät ensimmäisen päivän suunnitelmani.

IMG_2616
Ehdin lopulta Portoon auringon laskiessa



Vaikka olisin mieluummin valinnut päivän Portossa, niin ainakin saisin näin pitkästä myöhästymisestä lentoyhtiöltä Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen mukaisen korvauksen. Eikö?

airhelp_9
Kuvakaappaus: Kilpailu- ja kuluttajavirasto



Kotiin päästyäni reklamoin suoraan lentoyhtiötä, TAP Air Portugalia. Keissin piti olla ihan selkeä, myöhästymisen syynä ei ollut mikään lentoyhtiön vaikutuspiirin ulkopuolella oleva force majeure -tilanne eikä esimerkiksi huono sää (eikä mikään ”airport restrictions”, jonka TAP veti hatusta). Lentoyhtiön vastaus tuli noin kolmen viikon päästä eikä varsinaisesti yllättänyt – mitä ilmeisimmin TAP:n linja on järjestään kieltäytyä lähes kaikista korvauksista.

TAP_1



Korvaus myöhästyneestä lennosta AirHelpin kautta

En kuitenkaan antanut periksi näin helpolla, koska tiesin olevani oikessa. Annoin tapauksen hoidettavaksi AirHelpille sillä ajatuksella, että vaikka se ja muut vastaavat firmat ottavat ison siivun mahdollisesta maksettavasta korvauksesta, saisin muuten nolla euroa. AirHelp siis tutki tapaukseni, päätteli, että olen todellakin oikeutettu korvauksiin, ja teki sen jäkeen lentoyhtiölle uudestaan puolestani korvausvaatimuksen. Tarvittaessa AirHelpillä on mahdollisuus jopa ryhtyä oikeustoimiin lentoyhtiöitä vastaan jos ne kieltäytyvät muuten maksamasta korvauksia. Ja oikeustoimiin astihan tapaus lopulta etenikin.

Mitä tapahtui ennen sitä? AirHelp lähetti korvausvaatimuksen lentoyhtiölle maaliskuussa 2020 ja siitä noin vuoden verran TAP ilmeisesti pyöritteli sitä jossain sähköpostilaatikossaan. Minä sain kahden viikon välein AirHelpiltä automaattiviestin, että asia on edelleen käsittelyssä.

TAP_2



Olin jo antanut periksi, kun huhtikuussa 2021 AirHelpiltä tuli viesti, että ”koska TAP Air Portugal ei suostu yhteistyöhön, harkitsemme painavampia oikeustoimia”. Minun piti toimittaa tässä vaiheessa AirHelpille mm. allekirjoitettu asianajovaltuutus. Oikeustoimenpiteet (joiden yksityiskohdista en siis sen tarkemmin tiedä) aloitettiin AirHelpin kirjanpidon mukaan 27.5.2021.

airhelp_3



Unohdin sittemmin taas koko asian kesän ajaksi, kunnes eilen sain viestin, että oikeustoimet onnistuivat ja TAP on myöntynyt maksamaan haetun korvauksen!

airhelp_5



Ja nyt seuraavana päivänä rahat ovat 1,5 vuoden jälkeen tililläni! Puolet korvauksestani jäi tosin AirHelpille – mutta kuten sanottua, vaihtoehto olisi ollut nolla euroa.

airhelp_4
  • Reply
    Mikko / Matkalla Missä Milloinkin
    19.8.2021 at 23:13

    Mukava kuulla, että sait viimeinkin korvauksen. Tuo 200 euron maksu ei minusta siinä mielessäkään varsinaisesti ole kovin paljoa, että lakiasianpalvelusta saa minimissäänkin yleenäs maksaa 100 euroa/tunti + ALV, usein jopa selvästi enemmän. Vaikka tuon korvauksen hakemisen onnistuisi itsekin tekemään, niin paljon aikaa ja ärsyttäviä tilanteita tuossa varmasti säästää, kun ulkoistaa tuo jonkun toisen hoidettavaksi, varsinkin, jos aiheesta ei itsellä ole juuri kokemusta.

    • Reply
      emma
      16.9.2021 at 21:59

      Ei todellakaan ole paljon lakiavusta, mutta käytännössähän tässä tapauksessa on tietenkin riittänyt joku standardipaperi tms. joka siellä on vaan liikkunut. Mutta mielenkiintoista oli tosiaan koittaa tätäkin prosessia – vaikka olisinkin mieluummin ottanut sen vuorokauden Portossa niinkuin alunperin suunnittelin 🙂

Leave a Reply