Suomi

Harjoittelussa Viking Gracella

22.10.2021

Sain tänä vuonna mahdollisuuden tehdä osana omaa matkailualan opettajan työtäni ns. työelämäjakson, jonka aikana voisin päivittää omaa alakohtaista osaamistani. Mietin mahdollisia työpaikkoja, joissa pääsisin näkemään matkailualaa niin monipuolisesti kuin se viikossa olisi mahdollista, ja tulin siihen tulokseen, että laivaympäristöhän olisi siihen ihan täydellinen. Samassa fyysisessä paikassa niin majoitusta, ravintoloita, ohjelmapalveluja, kokouspalveluja kuin turvallisuuttakin! Ilokseni Viking Line lupautui ottamaan minut harjoitteluun, ja ajankohdaksi sovittiin syksy, jolloin henkilökunnalla olisi vähän paremmin aikaa opastaa minua kuin kesän kuumimpana risteilykautena.


Viking_Grace
Kuva: Bahnfrend, CC BY-SA 4.0 via Wikimedia Commons

Sovimme yksityiskohdista laivan intendentin kanssa, ja jo ennen kuin viikon työrupeamani edes alkoi, uppouduin ihan uuteen maailmaan omine ammattitermeineen. Minulle tehtiin työscheema, jonka ymmärsin olevan jonkinlainen työvuorolista – ja siinä yhteydessä tajusin, että en ole koskaan tehnyt vuorotöitä enkä edes tiedä minkälaisia vuoroja laivalla yleensä tehdään! Jännittyneenä ja innostuneena kuitenkin astelin laivaan ja aloitin harjoitteluni.

Viking Gracen hotellipäällikön hoteissa

Laivalla minut otti vastaan hotellipäällikkö Katja. Katja opasti minut heti alkuun talon tavoille: näytti henkilökunnan tilat ja messin, jossa henkilökunta syö kaikki ateriansa, sekä oman hyttini, joka oli oleva kotipesäni viikon ajan. Kävimme myös vaatevarastolla hakemassa minulle työvaatteet. Vaatteita ei laivatyössä tarvitse itse pestä tai silittää, vaan vaatehuolto hoitaa homman – ihanaa! Sain mukaani kauluspaitoja, paidan kanssa puettavan liivin, huivin, suorat housut ja varmuuden vuoksi myös eri vaatteet mahdollista keittiövuoroa varten. Vain kengät (ja no alusvaatteet ja sukat) tarvitaan omasta takaa, työnantaja vastaa muusta vaatetuksesta.


1
Hotellipäällikkö työssään
2
emma_5
4
Henkilökunnan hytti, johon mahtuu kaksi ihmistä. Suurin osa saa hytin omaan käyttöönsä.

Viking Gracen hotellipäällikkö vastaa majoituksesta ja sen lisäksi myös kokouspalveluista, spa-osastosta ja laivan infon toiminnasta. Kokouksia ei ikävä kyllä sattunut sille päivälle, jonka vietin Katjan kanssa, mutta hyttihuoltoon ja infon monipuolisiin tehtäviin oli sitäkin mielenkiintoisempaa tutustua. Hyteistä huolehtii kaikkiaan parisenkymmentä laivan työntekijää, jonka lisäksi laivan ollessa satamassa Turussa ja Tukholmassa SOL:n siivoojat kiirehtivät tekemään varsinaiset hyttisiivoukset. Oma henkilökuntakin avustaa hyttisiivouksissa esimerkiksi viemällä lakanat ja pyyhkeet hyteistä pesuun jo ennen satamaan saapumista, ja täydentämällä hytin saippuoita, vessapapereita ja tiettyjen hyttiluokkien jääkaappeja.

Oli tosi silmiä avaavaa päästä mukaan tähän hommaan ja näkemään hyttisiivouksen rutiineja. Olenpa joskus itsekin kironnut hytin ovella liian aikaisin koputtelevia siivoojia, mutta nyt ymmärrän täysin, miksi siivous on päästävä aloittamaan niin pian kuin mahdollista. Viking Gracella on lähes 900 hyttiä ja satamassaoloaikaa on tunti!


emanta
Emäntä Tiina suunnittelee seuraavan päivän siivouksia ja muita hyttien hoitoon liittyviä tehtäviä.
siivous


Info on laivan todellinen hermokeskus. Yllätyin siitä, kuinka kiireistä infossa on lähes vuorokauden ympäri ja kuinka isossa roolissa se laivalla todella on. Infosta tullaan kysymään ihan kaikkea maan ja taivaan väliltä, tuodaan löytötavaroita, etsitään kadonneita lapsia ja vanhempia, vaihdetaan rahaa, reklamoidaan puutteista hyteissä – ja kaikkeen löytyy vastaus ja ratkaisu!


info_1
info_2


Päivä tax free -myyjänä

Viking Gracen tax free -myymälä on Itämeren suurin. Työskentelin myymälässä yhden päivän, jonka aikana ehdin tutustua vähän lähemmin karkkiosastoon, lastenvaatteisiin, alkoholipuoleen ja myös erilliseen Victoria’s Secret -myymälään. Hyllyttämistä kutsutaan jostain syystä laivalla bunkraamiseksi (bunkraushan tarkoittaa myös laivan tankkaamista) ja hyllyttämisen lisäksi tavaraa frontataan eli pidetään huolta siitä, että tuotteet ovat siististi esillä hyllyn etuosassa. Minun järjestelmällinen mielenlaatuni nauttii kovasti molemmista hommista ja siitä, kun hyllyt ovat täynnä ja siistin näköiset.


taxfree_2


Iltapäivällä, ennen kuin laiva saapui Turkuun, järjestimme tax freessa asiakkaille myös erään tietyn konjakkimerkin maistatuksen. Maistiaiset on mukavaa extraa ja lisäpalvelua asiakkaille, ja toki niillä on vaikutusta myös kyseisten tuotteiden myyntiin.

Matkustajien virta myymälään hiljenee aina ennen satamaan saapumista, kun suurin osa asiakkaista on saanut ostoksensa tehtyä. Silloin on taas aikaa laittaa osastot siisteiksi ja hyllyttää, eikun siis bunkrata, uutta tavaraa seuraavan risteilyn shoppailijoille. Kun luomuviiniosaston pahvilaatikot oli purettu hyllyyn ja viimeisille asiakkaille etsitty portviinit ja amarettot (en tiedä miksi, mutta näitä kahta kysyttiin jatkuvasti koko päivän ajan), oli päivän työt osaltani tehty.


taxfree_1
Tax freen päällikkö Jamppe

Laivalla tosiaan tehdään yleisimmin joko 7 tai 10 päivää töitä putkeen ja sitten pidetään saman verran vapaata. Työpäivät ovat pitkiä, yleisimmin 10,5 tunnin mittaisia, niin että työpäivä koostuu kahdesta tai useammasta pidemmästä pätkästä ja tauoista niiden välissä. Paljon vapaa-aikaa ei siis laivalla ollessa jää: osa käy taukojen aikana henkilökunnan kuntosalilla tai saunassa, osa lepäilee omassa hytissä tai viettää työkaverien kanssa aikaa messissä.

Messi on siis henkilökunnan ravintola ja taukotila. Koska laivalla tehdään erimittaisia työvuoroja työtehtävistä riippuen läpi vuorokauden, on messissä myös ruokatarjoilu ympäri vuorokauden. Milloin vaan voi käydä syömässä välipalaa kuten leipää tai hedelmiä tai juomassa kahvit ja lisäksi aamuisin on tarjolla lämmintä aamupalaa (puuroa, karjalanpiirakoita, pekonia jne.), lounaalla ja illallisella lämmin ruoka ja vielä iltapalaksi jotain ekstraa. Täysi ylläpito työvaatehuollosta ruokahuoltoon kuuluu siis laivatyön plussiin!


messi_1


Aamiaistarjoilua ja Ville Viikingin päivädiscoa

Vietin kaksi päivää harjoittelustani laivan ravintoloihin ja viihdetarjontaan tutustuen. Pääsin myös ihan tositoimiin – ensimmäistä kertaa elämässäni otin vastaan tilauksia ja tarjoilin pöytiin, että oli kuulkaa jännää! Viking Gracella on neljä ruokaravintolaa (Oscar à la Carte, The Buffet, Frank’s, ja Café Sweet & Salty) ja kolme viihderavintolaa (yökerho Club Vogue, Rockmore Bar ja tanssiravintola Retro Bar). Ruokaravintoloista vastaa ravintolapäällikkö ja viihdepuolesta risteilypäällikkö.

Oscar à la Cartessa pääsin siis tositoimiin premium-aamiaisella: ensin kattamaan ja plokkaamaan pöytiä ja sitten peräti ottamaan muutaman aamiaistilauksen, toimittamaan niitä keittiöön kokille, ja kiikuttamaan taas valmiita annoksia asiakkaille pöytiin. Viking Gracen premium-aamiainen on muuten tosi kiva: se tarjoillaan à la carte -ravintolan tyylikkäissä tiloissa aamulla laivan ollessa Tukholmassa ja sieltä lähtiessä, joten maisemat ovat hienot. Suuri osa asiakkaista saa täällä ikkunapöydän ja muistakin on hyvät näkymät ulos. Noutopöydästä saa hakea perinteisiä aamiaistuotteita ja sen lisäksi tilata listalta yhden lämpimän annoksen – esimerkiksi suositun Eggs Benedictin. Kahvi ja tee (ja lapsille kaakao) tarjoillaan pöytiin.


leena
Ravintolapäällikkö Leena tarjoilee asiakkaille premium-aamiaiseen kuuluvan kuohuviinilasillisen
oscar_6
oscar_5
oscar_4
Oscarin illallisen pöytäkartta
oscar_1
À la carte -listan katkarapualkuruoka
oscar_2
Häränfilee portviinikastikkeella valmiina pöytään vietäväksi


Buffettiinkin pääsin yhdelle kattaukselle plokkaamaan pöytiä ja tein samalla kaksi ilahduttavaa huomiota: ruokahävikkiä tulee paljon vähemmän kuin kuvittelin (eli ihmiset ovat oppineet ottamaan pienempiä annoksia kerralla ja hakemaan lisää vasta jos siltä tuntuu) ja asiakkaat ovat yleisesti ottaen tosi mukavia ja kohteliaita. Voi tuntua pieneltä eleeltä, mutta ”kiitos” tai hymy tarjoilijalle, joka korjaa pöydästäsi astiat pois, tuntuu todella kivalta.


buffa
Buffet näytti tosi herkulliselta, mutta tällä kertaa en sitä itse ehtinyt testaamaan.


Sweet & Salty -kahvilassa harjoiteltiin uuden Bär Bar -pisteen smoothieiden ja smoothie bowlien tekoa. Se on muuten gramman tarkkaa puuhaa ja pikkiriikkisten koristeiden värkkäilyä, joten hommaan menee yllättävän paljon aikaa ja käsityötä. Tuotteita ei voi myöskään tehdä valmiiksi kuin muutaman kerrallaan, jotta ne ovat aina tuoreita ja raikkaita.


kahvila


Harjoitteluviikkoni sattui samaan saumaan koulujen ensimmäisen syyslomaviikon kanssa, joten laiva oli melkein täynnä ja matkustajina oli paljon lapsiperheitä. Risteilyllä oli aamusta iltaan ohjelmaa kaiken ikäisille, mutta ehdottomasti suosituimpia olivat Ville Viikingin päivädisco, koko perheen bingo ja karaoke. Yökerhossa esiintyi yhtenä iltana Evelina ja seuraavana päivänä pääsin risteilypäällikön mukana myös Evelinan meet & greetiin. Risteilypäällikön ja viihdepuolen henkilökunnan tehtäviin kuuluvat muun muassa kaikki esiintyjiin liittyvät järjestelyt ja myös osan ohjelmasta toteuttaminen (he vetävät bingoa, visailuja, tanssittavat lapsia Ville Viikingin apuna jne.).


ville
Risteilypäällikkö Annina näyttää mallia Ville Viikingin discossa
bingo
evelina
ohjelma
viihde


Laivan turvallisuusorganisaatio

Yksi viikon mielenkiintoisimmista jutuista oli päästä oppimaan laivan turvallisuusasioista. Laivan safetyperämies Jesper kertoi minulle miten risteilylaivan turvallisuudesta huolehditaan ja esitteli laivan pelastusvälineistöä. Tiesitkö esimerkiksi, että joka ikisellä henkilökunnan jäsenellä (heitä on Viking Gracella noin 200) on nimetty turvallisuustehtävä hätätilan sattuessa. Miehistön tehtäviä ovat muun muassa palo-, evakuointi-, pelastusvene-, sairaanhoito-, järjestys-, tiedotus- ja helikopterivastuut. Eri tehtävien turvallisuusharjoituksia järjestetään joka viikko ja niihin osallistuminen on pakollista koko henkilöstölle.


turva_2
Vesitiiviit ovet autokannen alapuolella

Pääsin myös kokeilemaan pelastusliivejä ja kurkistamaan pelastusveneeseen. Jos olet joskus miettinyt riittäisikö pelastusliivejä hätätilanteessa kaikille tai mahtuisivatko kaikki matkustajan pelastusveneisiin, niin kyllä: laivalla on enemmän pelastusliivejä kuin sen suurin sallittu matkustajamäärä, ja mahdollisen evakuoinnin yhteydessä kaikki matkustajat ja miehistö mahtuvat laivan pelastusveneisiin ja -lauttoihin.


turva_3
turva_4
Kurkistus pelastusveneen sisään

Laivatyö on rankkaa, mutta antoisaa

Viikon harjoittelun ja pitkien päivien jälkeen olin aivan puhki. Tottakai myös jatkuva uuden opettelu syö energiaa ja tähän rytmiin varmasti tottuisi, mutta on myös fakta, että kaikille laivatyö ei varmasti sovi. Jutellessani eri osastoilla ihmisten kanssa, korostuikin ajatus siitä, että laivatyö on elämäntapa. Merellä ollessa työyhteisö on kuin toinen perhe ja taas vapaalla ollessa nautitaan oman perheen tai ystävien kanssa pidemmästä yhteisestä ajasta.

Elämä laivalla tuntuu jännällä tavalla pysähtyvän juuri tähän hetkeen. Työhön ehkä keskittyy myös vähän intensiivisemmin, kun mielessä ei pyöri juuri muut asiat. Täällä ei ole kiire työpäivän päätteeksi juuri mihinkään ja kun yhteydet ulkomaailmaankin ovat epävarmat, ei voi luvata soittelevansa illalla, eikä edes maailman tapahtumia tule seurattua kuin lähinnä messin telkkarista – jos sinne sattuu sopivasti uutisten aikaan.


meri_2


Viking Grace seilaa Turun ja Tukholman väliä kuin aikataulussa kulkeva juna. Työ laivalla ei juuri koskaan taukoa. Maarianhaminassa pysähdytään vain vartin verran ja Turussa ja Tukholmassakin matkustajat ja rahti on purettu ja lastattu tunnissa. Tukholman vanhaakaupunkia ehtii siis ihailla vain ikkunasta. Laivalla ollessa ei itse asiassa tule juuri käytyä edes ulkona kannella ellei sinne erikseen päätä lähteä haistelemaan raitista ilmaa!

Tällä hetkellä laivan henkilökuntaa puhuttaa tietysti paljon koronatilanne ja sen vaikutus matkustukseen. Onneksi suurin osa lomautuksista on voitu vähitellen purkaa, ja minäkin sain kuulla viikon aikana monelta henkilökunnan jäseneltä iloisia uutisia, että töitä on jälleen lomautusten jälkeen tarjottu. Paljon kiinnostusta – siis ei vain matkustajien vaan myös henkilökunnan keskuudessa – herättää myös ensi keväänä tällä samalla Turku-Tukholma-reitillä aloittava uusi laiva Viking Glory. Osa Gracen työntekijöistä on hakenut Glorylle töihin ja osa jo saanut tiedon valinnastaankin: iso osa kuitenkin tykkää niin paljon Gracesta, että ei halua vaihtaa sieltä pois.


meri_1


Minusta oli ihana päästä pitkästä aikaa asiakaspalvelutöihin. Asiakaspalvelu on kivaa, vaikka toki myös vaativaa. Omassa päivätyössäni opettajana saatan sanoa opiskelijoille, että tänään vähän väsyttää, mutta asiakaspalvelutyössä, jossa kohtaat asiakkaan ehkä vain pienen hetken, ei hymy hyydy eikä asiakkaalle voi tietenkään selittää, että kato kun nyt ei oikein huvittais… Mutta kyllä se vaan silti on kivaa olla tekemässä ja antamassa oma panoksensa siihen asiakkaan näkökulmasta ainutkertaiseen risteilyelämykseen.

Laivatyössä saa muuten haastaa paitsi asiakaspalvelutaitonsa, niin myös kielitaitonsa! Ensimmäinen ruotsinkielinen asiakas yllättävine kysymyksineen nosti sekunniksi stressitasoni ja verenpaineeni taivaisiin, mutta jostain ne sanat ja lauseet löytyivät ruotsiksikin – eikä seuraava ruotsinkielinen asiakaspalvelutilanne enää pelottanut yhtään.

Viikon aikana ehdin saada vain suppean pintaraapaisun kaikkeen siihen, mitä laivalla tehdään ja millaista merellä työskentely on. Esittelemättä ja kokematta jäi vielä koko kansi- ja konepuoli, keittiö ja monet muut työt. Jos tällainen elämäntapa kiinnostaa, niin löydät Viking Linen avoimet työpaikat täältä.


emma_1


Kiitos kaikki Viikingit hienosta kokemuksesta!


  • Mikko / Matkalla Missä Milloinkin
    23.10.2021 at 22:58

    Kuulostipa monipuoliselta viikolta! Tuo on muuten monesti täysin totta, että vasta työtä tekemällä moni asia avautuu niin, että sen aidosti ymmärtää, kuten tuo aikaisin koputtelevat siivoajat. Uskon hyvin, että työ laivalla on varsin kuluttavaa. Itsekään en ole laivalla työskennellyt (enkä myöskään vuorotyössä), mutta muutama hyvä kaveri on työskennellyt laivalla. Kummatkin tekivät sitä kyllä useita vuosia, mutta eivät enää tulevaisuudessa aio laivalla työskennellä.

    • emma
      14.11.2021 at 22:15

      Kyllä ne pitkät vapaat toisaalta ainakin itseäni houkuttelis.. miksei joskus voisi tehdä pidemmänkin kuin tällaisen viikon pätkän 🙂

  • Katariina / Ekomatkaajat.fi
    31.10.2021 at 13:52

    Kiitos todella kattavasta blogijutusta! Pian valmistuvana matkailun restonomina oli mielenkiintoista lukea tätä, koska olen joskus miettinyt että laivatyö voisi olla kivaa 🙂

    • emma
      14.11.2021 at 22:28

      Hienoa, että löysit jutun ja tykkäsit! Restonomit best <3

  • Tube
    14.11.2021 at 12:11

    Mulla on kokemus vastaavanlaisesta keikasta hyttärinä Silja Operalla v 2004. Henkilökuntahytit oli tosin kannen alla, kauhea moottorimelu non-stop, en saanut nukuttua ja eksyin jatkuvasti. Hyttäri hoiti hk-hytit ja yleisviivouksen, Sol asiakashytit satamassa ollessa. Oli se mielenkiintousta mutta ikinä en ole ollut niin väsynyt kuin silloin kun lopulta hoipertelin laivasta ulos. En palannut enää, kyseessä olikin koereissu.

    • emma
      14.11.2021 at 22:45

      Haha, mä eksyin myös koko viikon ajan 😀 Osasin just omaan hyttiini ja sieltä messiin, mutta kaikkialle muualle mennessä olin joka kerta hukassa 😀 Noissa uudemmissa laivoissa on onneksi henkilökunnankin hytit ja muut tilat ihan modernit eikä tarvi enää nukkua autokannen alla.

  • Annemaria/Samppanjaa muovimukista
    14.3.2022 at 20:22

    Olipas mielenkiintoista luettavaa. Avasi kivasti laivamaailmaa behind the scenes. Pääsisinköhän mä harjoittelemaan kuoharimaistelujen järjestelyä 🙂

    • emma
      21.3.2022 at 23:54

      Kiva kuulla, mäkin olin yllättynyt miten paljon ehdin viikossa nähdä ja kokea! Miten ois jos alkaisit jonkun kuoharimerkin edustajaksi ja järkkäisit maisteluita työksesi, ei paha?!

  • Tanja for Takeoff
    14.3.2022 at 21:07

    Mukavan monipuolisesti pääsit kokeilemaan eri tehtäviä. Fiksua, että harjoittelut järjestetään sellaisina aikoina, että vakkareilla on aikaa esitellä toimintoja.
    Itsekin olen monesti miettinyt, että mulle sopisi hyvin tuollainen rytmitys, että tekisi täysillä töitä viikkoja ja sitten täysin vapaalla vastaavan ajan. Jossakin vaiheessa tutkailin myös kv-alusten pidempiä soppareita, mutta vanha ammattini on vetänyt aina pidemmän korren. Yksinkertainen laivaelämä sopisi kyllä luonteelleni.

    • emma
      8.4.2022 at 11:07

      Tietysti pidemmät harjoittelut on asia erikseen, mutta tämä viikon tutustumispätkä oli kätevä molemmille osapuolille tehdä kiireisemmän ajan ulkopuolella. Vaikka oli se syysloma-aikakin ihan meno päällä 😀 Eikun nyt laivalle kesätöihin ja kokeilemaan sopisiko se itselle 🙂

  • Finnoy Travel
    9.4.2022 at 10:11

    Hyvin kirjoitettu kuvaus laivatyöstä. Turun reitillä varsinkin työ lienee raskasta, mutta voisi olettaa, että laivalle muodostuu hyvä työyhteisö. Eli jos työmäärä ei pelota, varmasti mielenkiintoinen työpaikka.

    • emma
      12.4.2022 at 19:34

      Joo, kuulemma työskentelyrytmi on ihan erilainen eri reiteillä. Tällä Turku-Tukholma-reitillä on tosiaan melkein kuin junan kyydissä menisi edes takaisin, missään kohtaa ei ole mitään pidempiä taukoja tai hiljaisia hetkiä. Ehdottomasti kokeilemisen arvoinen työ kaikille ketä vähänkään kiinnostaa!