Yleinen

Finnairin uusi Premium Economy -matkustusluokka

15.1.2023

Nyt kun Finnair (ja tietysti kaikki muutkin lentoyhtiöt) joutuu kiertämään Venäjän ilmatilan, on lentoaika Suomesta Aasiaan kasvanut usealla tunnilla. Kun olin varaamassa joululomalle lentoja Singaporeen, aloin ihan tosissani pohtia kestänkö istua 12,5 tuntia ahtaassa economyluokassa mitä todennäköisimmin aivan täydellä lennolla. Päädyin siihen, että en, ja päätin sijoittaa ja kokeilla uutta kaukolentojen Premium Economy -matkustusluokkaa economyn ja busineksen välissä.


20221220_215534
20221221_184554
Lentoreitti Helsingistä Singaporeen näyttää Venäjän ilmatilan kiertämisen takia tällä hetkellä tältä.


Finnair Premium Economy -luokan hinta

Halvimmillaan economyluokan lennot Singaporeen olisi joulun aikaan saanut noin 1000 eurolla. Maksoin lopulta Premium Economystä lähemmäs 2000 euroa / meno-paluu, mikä on ihan järkyttävä hinta sinänsä, mutta toisaalta ymmärrettävä (polttoainekustannukset, pidempi matka, joulusesonki). Ja pystyin sentään vähän pelaamaan eri päivillä ja valitsemaan niistä halvimmat mahdolliset, eikä hintaero yhteen suuntaan economyn ja premium economyn välillä ollut sitten kuitenkaan kuin pari sataa euroa.

Finnair Premium Economyn matkustusmukavuus

Se mistä Premium Economy -luokassa maksetaan on matkustusmukavuus koneessa verrattuna economyluokkaan eli käytännössä suuremmasta tilasta. Penkkirivien väli on noin 17,5 cm tilavampi (eli jaloille on syvyyssuunnassa enemmän tilaa) kuin economyluokassa ja istuimissa on myös leveyssuunnassa enemmän omaa tilaa. Käytännössä väliä vieruskaveriin on enemmän, mutta liikkumatilaa penkissä jokseenkin saman verran kuin economyssä, koska penkkien välissä on kiinteä ja leveä keskikonsoli. Koska sitä ei voi nostaa ylös niinkuin perinteistä käsinojaa, se rajoittaa hankalasti sitä iloa, jonka saisi jos vaikka sattuisi saamaan tyhjän paikan viereensä tai matkustamaan kaverin tai puolison kanssa.

Selkänoja kallistuu premium economyssä enemmän kuin economyluokassa, mutta ei toki läheskään makuuasentoon. Torkkuminen on kuitenkin selkeästi mukavampaa näissä istuimissa. Edessä olevan istuimen kallistus ei myöskään haittaa ollenkaan niin paljon kuin ahtaammissa economyluokan penkeissä. Täysin kallistettu edessä oleva istuin on hankala lähinnä silloin, kun yrittää nousta ikkunapaikalta käytävälle ja tiellä on edessä olevan istuimen lisäksi myös molempien jalkatuet ja se massiivinen keskikonsoli.

Istuimen niskatukea pystyy säätämään, mutta itselleni sitäkin hyödyllisempi oli Premium Economy -luokkaan kuuluva pehmeä memory foam -niskatyyny. Sen sai kätevästi säädettyä kaulan tai niskan tueksi tai tyynyksi seinää vasten.

Istuimeen kuuluu myös hiukan economyä isompi viihdejärjestelmän näyttö (economyssä 11-12 tuumaa, premium economyssä vähintään 13 tuumaa), pistorasia ja USB-latausportti sekä oma lukuvalo.


20221221_184803
Tässä näkyy keskikonsoli, jossa ovat piilossa pöydät. Käsinojassa on myös pieni ylimääräinen laskutila esim. juomille.
20221220_232600
20221220_234350
Premium Economy -istuimissa on hyvä pohkeiden alle, penkin jatkoksi nouseva jalkatuki.
20221220_232712
Viihdejärjestelmästä löytyy elokuvia, sarjoja, dokumentteja, musiikkia, pelejä ja karttoja.


Mitä extraa Premium Economyn hintaan kuuluu?

Tilavamman istuimen lisäksi Premium Economy -lipun hintaan kuuluu pientä extraa koneessa. Käytössä on siis tosiaan oma memory foam -niskatyyny (vrt. economyssä pieni tavallinen tyyny), hyvät vastamelukuulokkeet ja Marimekon travel kit -matkapakkaus, joka sisältää hampaidenpesutarvikkeet, silmäsuojan, korvatulpat ja L:a Bruketin minikasvovoiteen ja -huulirasvan.


20221220_231521


Ruoka- ja juomatarjoilu on Premium Economyssä myös asteen economya parempaa. Heti nousun jälkeen tarjoillaan pähkinöitä ja juotavaa. Samppanjaa lukuun ottamatta Premium Economy -luokan hintaan kuuluvat kaikki tarjolla olevat juomat koko lennon ajan.

Ensimmäinen kolmen ruokalajin ateria tarjoillaan pari tuntia nousun jälkeen. Erona economyyn on ilmeisesti lähinnä se, että tämä ateria tarjoillaan oikeilta astioilta ja oikeilla aterimilla. Valittavana on 2-3 eri pääruokavaihtoehtoa.


20221221_004432
20221221_010322
Esillepanoon ja ulkonäköön olisi kyllä voinut panostaa vähän enemmän. Alkupalana ilmeisesti joku hummusasia (missään ei kerrottu mitä syödään eikä maun perusteella voinut olla ihan varma), pääruuaksi valitsin lohta, ja hetken päästä minulle tuotiin erikseen tarjottimelta unohtunut suklaamuffinsi.


Pari tuntia ennen laskeutumista tarjoillaan ”kevyempi ateria tai välipala”, joka on ilmeisesti täsmälleen sama kuin economyluokassa – ja totta puhuen mielestäni täysin luokaton. Tämä ruoka tarjoiltiin siis ilman tarjotinta, ilman mitään lisukkeita, ei mitään vaihtoehtoja. Tämä boksi suoraan pöydälle vaan, ja sisältä löytyi harvinaisen luotaantyöntävän näköinen kasvislasagne (eli linssejä ja pastaa juustokastikkeessa).


20221221_104044


Kannattiko maksaa Premium Economystä?

Vastaus on kyllä ja ei. Jos minulla on jatkossa varaa ja jos hinta suhteessa economyluokkaan on vielä järkevissä rajoissa, niin tulen todennäköisesti jatkossakin maksamaan Premium Economystä paremman matkustusmukavuuden takia. Toisaalta jos (toivottavasti) maailma joskus palaa normaaliksi ja Finnair pystyy taas lentämään Venäjän ilmatilassa ja lentoaika Aasiaan palaa normaaliin 8-9 tuntiin, voi sen ehkä kärvistellä economyluokassakin.

Omaa tilaa on Premium Economyssä enemmän kuin economyluokassa, mutta ei kuitenkaan mahdottoman paljon. Penkki on mukavampi, mutta ei todellakaan mikään sänky tai edes lepotuoli. Hyvä niskatyyny ja jalkatuki ovat plussaa, mutta keskikonsolin takia on hankala löytää hyvää asentoa kyljellään, ja suoraan sanottuna perse puutuu lopulta lähes yhtä paljon kuin economyssä.

Ruoka- ja juomatarjoilulta odotin vähän enemmän, vaikkeivät ne nyt siinä lentomatkan kokonaisuudessa ehkä niin isossa roolissa olekaan. Ensimmäinen ateria oli sinänsä ihan hyvä, vaikkakin annokset olivat todella pienet eikä esim. leipääkään tarjottu lisää (juu, pyytämällä olisi varmasti saanut, mutta kunhan kiinnitin tähän huomioni) ja tarjoilussa oli pientä säätöä. Toinen ”ateria” taas oli aivan ala-arvoinen ja edelleen mietin, että jäikö siitä esimerkiksi puuttumaan jotain vai oliko se todellakin suunnitellun mukainen. Tuo lennon toinen ateria tarjoiltiin siis periaatteessa aamiaisaikaan, jolloin olisi kuvitellut saavansa esim. munakkaan tai vaikka jugurtin ja sämpylän. Tai jos huomioi reitin ja sen aasialaiset matkustajat, niin vaikka nuudeleita. Kelmeä kasvislasagne ilman mitään lisukkeita oli vähintäänkin erikoinen ratkaisu.

Juomia tarjoiltiin koko lennon aikana varsinaisesti kerran tai kaksi, muuten niitä olisi varmasti saanut pyytämällä. Juomat siis kuuluvat Premium Economyn hintaan, joten olisi ollut mukava jos henkilökunta olisi ehtinyt 12,5 tunnin lennon aikana kiertää muutaman ylimääräisen kerran kysymässä mahdollisia juomatilauksia.


20221221_123603
Näkymä Singaporen keskustaan ennen laskeutumista.


Premium Economy -luokka on tulossa vuoden 2023 aikana kaikille Finnairin Aasian ja Pohjois-Amerikan lennoille, jotka lennetään A350- ja A330-koneilla. 


  • Mikko / Matkalla Missä Milloinkin
    16.1.2023 at 00:57

    Tämä oli viime vuonna muutamaan kertaan meillä harkinnassa, mutta ei lopulta päädytty testaamaan. Jotenkin omissa mielikuvissa hinta ja laatu eivät tässä kohtaa, mutta luulen kyllä, että tätä joskus tulee testattua. Itselle varsin pitkänä henkilönä economyssa matkustaminen on aina varsin ikävää.

    • emma
      16.1.2023 at 22:04

      Tää on kyllä niin siinä ja siinä. Muutama satanen economyn päälle on hyvä diili, mutta sen jälkeen vähän niin ja näin.

  • Raija / Kohti avaraa maailmaa
    16.1.2023 at 10:47

    Kiitokset kokemuksen jakamisesta. Kyllä pitää tarkkaan miettiä, kannattaako maksaa enemmän. Koneessa nukkuminen on niin vaikeaa, että en tiedä vaikuttaisiko noin pienet parannukset siihen mitenkään.

    • emma
      16.1.2023 at 22:05

      Jep. Tää on toki parempi kuin economy, mutta just se, että kuinka paljon siitä kannattaa maksaa. Paluulennolla sain pistekorotuksen businessluokkaan, joten siitäkin tulee vertailu kunhan saan kirjoitettua 🙂

  • Sari /matkalla lähelle tai kauas
    12.2.2023 at 09:02

    Kiitos kuvauksesta!
    Pääsiäisenä lennetään Japaniin. En valinnut varatessa tuota luokkaa vaikka harkitsin. Nyt Harkitsen, pitäisikö korottaa lippu premiumiksi. Jos paikkoja tarjolla vielä on.

    • emma
      12.2.2023 at 23:37

      Jos on varaa, niin kannattaa kyllä ainakin kokeilla! Se yli 12 tuntia economypenkeissä on vaan auts ja saa kyllä ainakin mut miettimään, että mieluummin jätän sitten kokonaan lentämättä / lennän vaan lyhyempiä lentoja tai sitten säästän ja sijoitan tuohon lisätilaan.