Siitä ilosta on kulunut jo vuosia kun olen tätä ennen viimeksi lentänyt kaukolennon Finnairin bisnesluokassa. Lyhyemmillä lennoilla olen jokusen kerran saanut nauttia bisneksestä, mutta kyllä se on ne mannertenvälisten pidemmät lennot, jolloin paremmasta matkustusluokasta saa kaiken ilon irti.
Joululomalla annoin itselleni luvan tuhlata Aasian lentoihin pitkän ja raskaan syksyn jälkeen, ja maksoin extraa meno-paluusta Premium Economy -matkustusluokassa. Premium Economy -kokemuksestani voit lukea tarkemmin tästä jutusta. Lennot varattuani tein lisäksi heti molemmille lennoille matkustusluokan korotuspyynnön Finnairin pisteillä, ja jäin toivomaan ja odottamaan, että edes jompikumpi suunta korotettaisiin Premium Economystä Businekseen.
Matkustusluokan korotus Finnairilla
Matkustusluokan korotus tarkoittaa siis korotusta rahalla tai lentopisteillä ylempään matkustusluokkaan (Economy > Premium Economy > Business). Jos korotukseen haluaa käyttää lentopisteitä (eikä ole tarpeeksi korkealla jäsentasolla), pääsee kuitenkin todennäköisesti ensin vain jonoon, josta korotus vahvistuu yleensä vasta vähän ennen lentoa jos halutussa matkusluokassa on tilaa. Menolennolla Singaporeen en korotusta saanut, mutta palatessani Bangkokista Suomeen sain edellisenä päivänä viestin, että korotuspyyntöni on hyväksytty ja lentoni korotettu businekseen. Korotus maksoi minulle alkuperäisen lentolipun hinnan lisäksi 30 000 Finnairin pistettä.
Businessluokan kokemus alkaa jo lentokentältä
Businessluokan lippuun kuuluu Priority-lähtöselvitys ja -turvatarkastus. Priority-lähtöselvityksestä on iso ilo erityisesti ruuhkaisilla kentillä, joilla ei ole lähtöselvitysautomaatteja, vaan joissa jokainen joutuu hikoilemaan siinä kiemurtelevassa jonossa odottamassa vuoroaan tiskille lähtöselvitysvirkailijan palveltavaksi. Priority-lähtöselvitykseen ei yleensä jonoa synny, joten homma sujuu käytännössä yhtä nopeasti kuin jos käyttäisit lähtöselvitysautomaattia. Myös Priority-turvatarkastus säästää ruuhkaisella kentällä mahdollisesti pitkänkin jonossa seisoskelun.
Businessluokan lipulla saa pääsyn lentokenttäloungeen
Toinen mukava businesslipun etu kentällä on sisäänpääsy lentokenttäloungeen. Jos lennät Helsingistä Finnairin lennolla maailmalle busineksessä, kuuluu lentolipun hintaan pääsy joko Finnairin Schengen- tai non-Schengenloungeen matkakohteestasi riippuen. Kun taas lennät maailmalta kotiinpäin busineksessä, saat pääsyn lentoyhtiön/allianssin sopimusloungeen lähtökentällä.
Lentokenttäloungeissa on maailmalla hurjasti eroja. Joillakin kentillä/parhaiden lentöyhtiöiden/korkeimman jäsentason käytössä on ihan luksusykkösluokan loungeja, joissa on tarjolla fine dining -tason ruuat, palvelut ja luksushotellin puitteet, ja sitten on todella kuppaisia loukkoja, joissa tarjoilu on lähinnä jotain kuivia muoviin pakattuja leipiä ja paikallista olutta jossain epäsiistissä, pimeässä nurkassa.
Bangkokin lentokentän Miracle Lounge
Finnairin businessluokan lipulla pääsee Bangkokin Suvarnabhumilla Miracle Loungeen. Se oli jotain loukon ja luksuksen väliltä, ehkä kuitenkin loungemaailmassa enemmän sinne loukon suuntaan. Itse arvostan loungeissa ruokatarjoilua ja alkoholittomien juomien valikoimaa huomattavasti enemmän kuin alkoholijuomia. Olen siis huono arvioimaan baarin tarjontaa, mutta ruokavalikoima täällä ainakin oli melko heikko. Toki käyntini ajankohta oli aamu, ja voi olla, että myöhemmin päivällä olisi esimerkiksi lämpimiä ruokia enemmän tarjolla.
Se hyvä puoli Miracle Loungessa joka tapauksessa on, että se on vain muutaman askeleen päässä portista, jota Finnairin Helsingin lento tuntuu käyttävän (portti oli sama edelliselläkin Bangkokin lennollani), eli siellä saattoi istuskella rauhassa melkein boardingiin asti.
Businessluokan matkustajat kutsutaan nousemaan koneeseen ensimmäisinä (ei siellä tietysti ole mikään pakko olla ekana menossa jos ei halua) ja käytännössä koneessa on ensimmäiset samppanjalasilliset busineksessä jo juotu, kun koneen takaosassa vasta asetellaan viimeisiä käsimatkatavaroita hyllyille.
Finnairin Airbus A350:n uusittu matkustamo
Finnairin laivastoon kuuluu yli 80 lentokonetta, suurin osa niistä airbuseja. Kaukolentoja lentävät Airbus A350 -koneet ovat niitä laivaston kaikkein uusimpia ja isoimpia koneita, ja niissä on myös täysin uudistettu matkustamo. Vuoden 2023 aikana Finnair uusii kaikkien laajarunkolentokoneidensa (eli A350-koneiden lisäksi myös A330:t) matkustamot, mutta vielä tänä vuonna saattaa siis törmätä myös vanhan malliseen malliseen bisnesluokkaan.
Jännä juttu on itse asiassa se, että vanhanmalliselle bisnesluokan matkustamolle löytyy edelleen vankka kannattajakuntansa – ja niin on erityisesti perinteisten istuimien takia. Perinteisestihän bisnesluokan penkki on ollut kaikilla lentoyhtiöillä sellainen, jossa selkänojan pystyy laskemaan haluamaansa asentoon istuvan ja täysin makaavan välillä. Toisin sanoen siihen johonkin keskivaiheille on voinut säätää selkänojan mukavasti silloin kun vaikka katselee leffoja. Nyt Finnairin uudessa matkustamossa on ensimmäisenä lentoyhtiönä maailmassa sellainen istuimen design, että selkänoja ei liiku senttiäkään mihinkään – mutta se ei tietenkään tarkoita sitä, etteikö näissäkin istuimissa pystyisi makaamaan totaalisessa lay flat -asennossa tai puolimakailemaan. Makuuasentoon mahtuu ilman selkänojan säätämistäkin ja ne väliasennot saa säädettyä tyynyjen avulla.
Itse tykkään tästä uudesta matkustamosta paljon enemmän ja mielestäni tässä kuplan mallisessa istuimessa on paitsi aiempaa enemmän tilaa, niin myös paljon enemmän omaa yksityisyyttä ja rauhaa. Tämä on kuin oma pesä, johon vetäytyä! Tästä vanhasta jutusta voit katsoa miltä bisnesluokka näytti vuonna 2016 ja alta näet kuvia tältä viimeisimmältä lennoltani. Mitä itse olet mieltä?
Businessluokan ruoka, juoma, viihde ja muut härpäkkeet
Bisnesluokan paikalla matkustajaa odottaa Marimekon travel kit, joka sisältää silmäsuojan, hammasharjan, korvatulpat ja minikosteusvoiteen sekä -huulirasvan. Lisäksi jokaisella on käytössään paksu peitto ja tukevat tyynyt, huopatohvelit ja laadukkaat vastamelukuulokkeet. Travel kit ja kuulokkeet ovat samat Premium Economy -luokassa.
Juomista bisnesluokan lipun hintaan kuuluvat kaikki lennon valikoimassa olevat alkoholit ja alkoholittomat. Juomia on tarjolla läpi lennon, mutta niitä ei kyllä nykyään enää automaattisesti tarjoilla niinkuin vanhoina hyvinä aikoina, eli alkudrinkkien jälkeen juomia saa itse erikseen pyytää ruokatarjoilua lukuunottamatta.
Olihan se siis juhlistettava tätä harvinaista bisnesluokan herkkua alkuun lasillisella samppanjaa, kun sellainen vaihtoehto kerran tarjotaan. Heti koneen noustua ilmaan tarjoiltiin sitten aperitiivi (ja mä en IHAN OIKEASTI yleensä juo paljonkaan alkoholia, mutta gin tonic vaan tuntui jotenkin sopivan jotenkin tilanteeseen :D), ja sen jälkeen lämmin ateria alkupaloineen.
Pääruuaksi on valittavana liha-, kala- ja kasvisvaihto. Alkuruoka on kaikille sama, mutta jälkiruuissakin on taas muutama vaihtoehto. Erityisruokavaliot saa tietysti ennakkoon tilaamalla myös bisnesluokkaan.
Minä valitsin pääruuaksi poikkeuksellisesti lihaa, vaikka valintani yleensä olisi ollut kala. Menomatkan kala-annos oli kuitenkin lievä pettymys enkä halunnut toistaa samaa virhettä. Pääruuan yhteydessä vaihdoin myös suosiolla alkoholittomiin juomiin, ja join ruuan kanssa Finnairin Blueberry Spritz -signaturemocktailin.
Vanhaan hyvään aikaan – ja itse asiassa edelleen menukortti mielestäni antaa näin ymmärtää – bisnesluokassa tarjoiltiin automaattisesti pääruuan jälkeen sekä juustovalikoima että makea jälkiruoka. Nyt näistä oli tarkoitus valita jompikumpi, mutta pyysin kauniisti, että jos jompiakumpia jää yli, niin maistaisin mielelläni sekä juustot että passionmoussen. Sain molemmat pikkuannokset ja lisäksi lentoemäntä ylipuhui minut maistamaan niiden kanssa vielä Valamo XO -jälkiruokaviiniä. Oli hyvää!
Palvelu pelasi lennolla hyvän alun jälkeen vähän epäaktiivisesti. Ylimääräisiä juomia tai snackseja ei juuri tarjoiltu eikä lentohenkilökuntaa paljon lennon aikana näkynyt. Erikseen kutsumalla olisi tietysti palvelua saanut.
Lento Bangkokista Helsinkiin kesti 12 tuntia. Paria tuntia ennen laskeutumista Helsinkiin oli taas aika syödä – tällä kertaa vähän kevyempi, mutta lämmin ateria. Tällä toisella aterialla ei ollut tarjolla vaihtoehtoja, vaan kaikille tarjoiltiin pinaattipiirakka, lohitartarsalaattia, hedelmiä ja leivonnaisia. Pyysin aterian kanssa myös cappuccinon, joka luvattiin tuoda ihan hetken kuluttua. Lopulta jouduin kysymään kahvini perään puolen tunnin päästä jo syötyäni – ja sain lopulta cappuccinon sijaan espresson.
Syömisen ja juomisen ohella suurin osa lennosta meni leffojen ja sarjojen parissa välillä torkkuen. Päivälennolla ei sinänsä ollut tarvetta varsinaisesti nukkua. Viihdejärjestelmän lisäksi Finnairin appin kautta voi lennolla lukea hyvän valikoiman sanoma- ja aikakauslehtiä (joihin pääsee käsiksi ilman wifiäkin). Business Classic tai Business Flex -lippuun kuuluu myös tunnin maksuton internetyhteys (ja lisäaikaa saa tietysti rahalla).
Matkatavarat businessluokassa
Businessluokan matkustajat nousevat koneeseen ekana ja myös poistuvat sieltä ensimmäisinä. Businessluokan ruumalaukut ovat prioritytavaraa eli myös ne puretaan ensimmäisenä ruumasta pois kun kone laskeutuu. Käytännössä normaalissa tilanteessa tämä tarkoittaa, että laukku saattaa jo odotella sinua hihnalla kun sinne asti pääset tai se on joka tapauksessa ensimmäisessä hihnalle tulevassa erässä. Kaikkiaan tämä koneesta poistuminen ensimmäisenä ja matkatavaroiden prioritykohtelu voi hyvässä lykyssä tarkoittaa jopa puolen tunnin ajan säästöä verrattuna siihen economyluokan matkustajaparkaan, joka saa laukkunsa kaikkein viimeisimpänä. Se onko sillä puolella tunnilla universumin mittakaavassa lopulta mitään väliä on tietysti eri asia.
Matkatavaroita muuten kuuluu businesslippuun ihan pirusti: matkustamoon saisi ottaa kaksi max. 10 kilon matkatavaraa ja lisäksi ruumaan kaksi max. 32 kg laukkua.
✈️✈️✈️
No, olihan se taas mukava businessluokan kokemus pitkästä aikaa – ollapa niin paljon ylimääräistä rahaa, että voisi aina matkustaa bisneksessä! Mutta todennäköisesti strategiani tulee jatkossakin olemaan (nimenomaan kaukolentojen suhteen) tämä sama eli sijoitus Premium Economy -luokan lippuihin jos kukkaro suinkin antaa myöden + sitten sormet ristiin ja matkustusluokankorotuspyyntö pisteillä sisään.
Lotta / Lanttimatkat
19.3.2023 at 08:47Juuri viime yönä Haneda-Helsinki-välin uudistetussa busineksessa lentäneenä komppaan, että oli kyllä parempi. Ymmärrän kyllä, että moni kaipaa sitä penkin säätömahdollisuutta, mutta mä tykkäsin pitää koko matkan ajan sen flättinä ja istuskella jalat suorana tai risti-istunnassa mukavasti, kun tilaa oli! Ja yksityisyys tosiaan plussaa. Ehdottomasti edeltäjäänsä parempi. 👌
emma
19.3.2023 at 20:15Joo sama, musta siinä oli kiva istua just jalat kippurassa, kun kerrankin kunnolla mahtui!
Annemaria/Samppanjaa muovimukista
19.3.2023 at 10:47Olen itse sen verran matkalippupihistelijä, että samppanjat juon koneessa yhä vaan muovimukista ja haaveilen, että vielä joku päivä Ultima Thulesta. Siltikin karvalakkipuolella edelleen kärvistelen. Tulipa taas tämän jutun luettuani sellainen olo, että pitäis kyllä joskus repäistä ja raaskia. Tosin, jos on tarjolla free flow champagne, en tiedä kuinka siinä sitten käviskään 🙂
emma
19.3.2023 at 20:18Musta taas alkaa tuntua, että mieluummin karsin matkojen määrästä ja satsaan vähän enemmän laatuun. Ja siis nimenomaan pitkien lentojen suhteen. Että sen kerran kun esim. jonnekin Aasiaan lähtee, niin satsaa siihen sitten muutenkin vähän enemmän – myös niin, että mieluummin harvemmin, mutta sitten pidemmän aikaa perillä!
Ailajajuha
19.3.2023 at 17:17Kiitos mielenkiintoisesta lukukokemuksesta. Satunnaisen lentomatkustajan näkökulmasta tämä on todellakin aivan uusi tapa matkustaa. Tosin lentopisteitä ei juuri nyt ole edes patonkiin. Yleensä kun liikumme omalla autolla, Euroopassa. Pitemmälle matkalle lähtiessä luen tämän jutun uudelleen.
Juha
emma
19.3.2023 at 20:19Joo, nimenomaan pidemmälle lennolle kannattaa pitää bisnes-vaihtoehtokin mielessä. Joskus sattuu löytämään myös ihan rahalla hyvät bisnesliput!
Johanna Vuori
19.3.2023 at 22:31Tulin juuri Qatarista tässä Finnairin business-luokassa ja pakko on sanoa, että ei vastannut Qatar Airwaysin tasoa oikein millään osa-alueella. No ruoka oli ihan hyvää. Istuinmukavuudessa ja palvelun tasossa oli eroa. Qatarista lähtiessä ei ollut mitään erityiskohtelua economy-luokkaan verrattuna. Toisin oli Qatar Airwaysin aikana…
emma
11.4.2023 at 22:41Tosta Doha-Helsinki-reitistä on tosiaan ollut paljon juttua. Qatarin businessluokka ja Finnairin businessluokka on varmasti vähän eri tasolla ja sitten hommaa sotkee myös mm. se, että lisäksi Finnairilla on tolla reitillä Premium Economy, mutta Qatarilla ei ole mitään tuollaista ”väliluokkaa”.