Yleinen

Businessluokan lennot Euroopassa – kannattaako maksaa?

27.7.2023

En olisi varsinaisesti kokenut tarpeelliseksi laittaa rahaa businessluokan lentoon vajaan neljän tunnin etapilla Barcelonasta Helsinkiin, mutta käytin lennon ostamiseen Finnairin pisteitä, ja kun pistelennot oli haluamalleni päivälle tarjolla vain businessluokassa, niin tulipahan tämäkin koettua! Ajattelin samalla tehdä vähän vertailua siitä, mitä iloa businessluokasta on lyhyillä lennoilla – kokemuksestani Finnairin kaukolentojen (Bangkok – Helsinki) businessluokasta voit lukea tarkemmin täältä.

Finnairin Barcelonan ja Madridin lennot operoi Iberia eikä Finnair itse, ja olin lukenut paljon huonoja arvosteluja Iberian palvelutasosta. Odotukseni eivät sinänsä siis olleet kovin korkealla. Reissun päätteeksi tein tämän yhteenvedon siitä, mitä businessluokan lipulla sai, ja pohdin oliko businessluokan extroista iloa tai vastinetta rahalle lyhyellä lennolla.

Priority-lähtöselvitys ja -turvatarkastus lentokentällä

Businessluokan matkustajan hyödyt alkavat lentokentältä, jossa businesslipulla on oikeutettu käyttämään Priority-lähtöselvitystä ja -turvatarkastusta. Tämän edun hyöty vaihtelee vähän lentokentästä riippuen ja esimerkiksi Helsingistä lentäessä (jossa on sujuva automaatticheck-in ja nykyään turvatarkastuskin vetää taas hyvin uudistusten jälkeen) ei välttämättä montaa minuuttia matkaa jouduta. Ruuhkapäivät ovat toki asia erikseen. Barcelonassa säästin Priority-lähtöselvitystiskiä käyttämällä hyvinkin arviolta 15 minuuttia, mikä on toki ihan jees. Priority-turvatarkastusta en jaksanut lähteä erikseen etsimään, kun se ei heti osunut silmään, mutta tavallisestakin turvasta pääsi viidessä minuutissa läpi.


20230223_075325


Pau Casals VIP Lounge Barcelona El Pratin lentokentällä

Businessluokan lippuun kuuluu aina pääsy lentokenttäloungeen lähtökentällä ennen lentoa. Kansainvälisillä lentokentillä on yleensä useita loungeja, joihin on kuhunkin pääsy eri lentoyhtiöiden/allianssien asiakkailla. Finnairin businessluokan lentolippuun kuuluu Barcelonassa sisäänpääsy Pau Casals VIP Loungeen. Tänne voi ostaa sisäänpääsyn myös rahalla, vaikkei lentäisi businessluokassa, hinta on 41 euroa / aikuinen.


20230223_075708


Pau Casals VIP Lounge oli mielestäni ihan hyvätasoinen tällaiseksi peruslentokenttäloungeksi. Täällä oli hyvin tilaa ja erilaisia alueita (tuoleja, pöytiä, sohvaryhmiä), tv ja päivän lehdet, wifi, vessat ja suihkut, lasten alue sekä laaja ruoka- ja juomatarjonta. Joissakin loungeissa on tähän aikaan päivästä (siis aamulla) tarjolla vain aamiaisruokia kuten leipiä, puuroa jne., mutta täällä oli tarjolla tosi monipuolinen kattaus. Pau Casals VIP Loungen aamutarjoiluun kuuluu muun muassa monenlaisia valmiiksi täytettyjä leipiä, salaatteja, juustoja ja leikkeleitä, hedelmiä ja erilaisia makeita leivonnaisia. Lounas- ja päivällisaikaan tarjolla on vielä enemmän lämpimiä ruokia.

Juomapuolella hintaan kuuluu monenlaisia alkoholittomia mehuja ja limsoja, sekä alkoholillisista juomista kaikki oluista viineihin, cavaan ja väkeviin.


20230223_092326
20230223_084131
20230223_084216
20230223_084221
20230223_091406
Ensimmäinen erä: tonnikalabagel, jugurtti, cappuccino ja kivennäisvesi.


Businessluokan matkustamo ja tarjoilu lennolla

Iberian Airbus 321 -koneen businessluokassa oli ihan peruspenkit, joista keskimmäinen on jätetty vapaaksi. Extratilaa on siis lähinnä sivusuunnassa, ei juuri jaloilla. Tämä on toki ihan peruskuvio Euroopan sisäisillä lennoilla käytettävillä kapearunkokoneilla eli näistä ei yleensä mitään erikoisia businessluokan istuimia löydy. Myöskään mitään sellaista extraa kuin kaukolennoilla, kuten travel kitiä, tyynyä ja peittoa jne., ei ole tarjolla.


20230223_100008


Tällä noin neljän tunnin lennolla tarjoiltiin heti aluksi juomia ja snäksejä, ja koneen päästyä lentokorkeuteen lisää juomia ja varsinainen ateria.


20230223_104707


Pääruokavaihtoehtoja oli muutama, joista valitsin ravioleja ja pestoa. Ruoka olisi ollut hyvää, jos se olisi ollut lämmintä, nyt lämmitys oli jäänyt kesken ja pasta oli reunoilta haaleaa ja keskeltä kylmää. Papu-perunalisukesalaatti ja jälkiruokajuustokakku olivat ihan hyviä, ja ruokajuomaksi piti tietysti maistaa espanjalaista cavaa.


20230223_111452


Muut businessluokan edut

Businessluokan sisälläkin lipputyyppejä on monenlaisia – erityisesti Finnairin viimeisimmän uudistuksen jäljiltä – joten nykyään kannattaa olla matkustusluokasta riippumatta tarkkana siitä mitä lipun hintaan kuuluu. Esimerkiksi Business Classis ja Business Flex -lippuihin kuuluu hintaan 23 kilon ruumaan laitettava matkatavara, mutta Business Light -lippuun ei. Vain kalleimpaan Business Flex -lipputyyppiin kuuluu mahdollisuus valita istumapaikka maksutta (muissa lipputyypeissä istumapaikka siis tulee automaattisesti annettuna).


20230223_153039
Businessluokan matkatavarat käsitellään Prioritynä eli ne saapuvat ensimmäisinä matkatavarahihnalle.
Screenshot_20230223_103156_Chrome
Businessluokan lennolla wifi kuului periaatteessa hintaan, mutta käytönnössä wifi ei toiminut.


Paljonko businessluokan lennot maksavat ja ovatko ne hintansa väärti?

Kannattaako tästä kaikesta siis maksaa huomattavasti enemmän (rahaa tai pisteitä) kuin economyluokan lipusta? Ja nimenomaan lyhyillä 2-5 tunnin Euroopan sisäisillä lennoilla? Sanoisin, että hyvin pärjäisin ilmankin, mutta toki ihan mielelläni nauttisin vähän paremmasta palvelusta ja laadusta jos minulla olisi siihen aina lentäessä varaa. Tai jos löytäisin hyvän businessluokan tarjouksen, tai erityisesti jos olisin tekemässä jonkun vähän spesiaalimman reissun!

Tein uteliaisuudesta vertailun vastaavalle yhdensuuntaiselle Finnairin Barcelona – Helsinki -lennolle ihan randompäivämäärillä. Tämä esimerkki näyttää suurin piirtein minkälaisia hintaeroja eri matkustusluokissa ja lipputyypeissä on. Käytännössä lentolipun hinta koostuu tietysti monesta muuttujasta ja vaihtelee hyvin paljon eri päivinä.

Valitsin summassa lennon päiväksi maanantain 16.10. syyslomien aikaan. Tein haun heinäkuussa vähän vajaa kolme kuukautta ennen lentoa. Tältä näyttäisivät hinnat jos nyt varaisin ko. lennon. Businessluokan kaikki lipputyypit ovat noin puolet vastaavia Economyluokan lippuja kalliimpia:

Economy Superlight 235,42
Economy Classic 270,42
Economy Flex 310,42
Business Light 657,42
Business Classic 737,42
Business Flex 837,42

Ihanan kallista, niinkuin joku vanha mainos sanoi, vai mitä?


  • Mikko / Matkalla Missä Milloinkin
    27.7.2023 at 19:37

    Minä en ole ikinä matkustanut businessluokassa Euroopan sisäisillä lennoilla, enkä kyllä aio jatkossakaan. En koe sitä missään tapauksessa hinnan arvoisena. Harvoin sitä kyllä tulee mannertenvälisilläkään lennoilla tehtyä, mutta siinä sentään on kyllä selkeä lisäarvo, mutta hinnat kyllä tuppaavat olemaan todella korkeat.

    • emma
      27.7.2023 at 21:50

      Joo pisteillä tää lysti on ihan ok, mutta vaikea on itsekään kuvitella tilannetta, jossa maksaisin noin isoja summia ihan rahalla!

  • Luna
    27.7.2023 at 21:29

    Puolet kalliimpi tarkoittaisi, että korkeampi hinta olisi 1,5 kertaa se matala. Taisit tarkoittaa, että tuplasti kalliimpi? Esimerkiksi 15 on puolet suurempi luku kuin 10, ja 20 taas tuplasti (tai kaksi kertaa) suurempi kuin 10 🙂

    Businessa Light on 2,79-kertaisesti kalliimpi kuin Economy Superlight. Business Classic on Economy Classicia 2,72 kertaa kalliimpi. Business Flex on Economy Flexiä 2,70 kertaa kalliimpi. Pyöristettynä nuo ovat itseasiassa lähempänä kolminkertaista hintaa kuin sitä tuplaa, saati sitten sitä ”noin puolet kalliimpia”, mistä kirjoitit.

    • emma
      28.7.2023 at 05:32

      Asia selvä 😆

  • Christa
    5.8.2023 at 22:26

    Olen muutaman kerran ostanut upgraden Euroopan sisäisillä Finnairin lennoilla, kun on saanut kohtuulliseen hintaan. Pari viikkoa sitten lensimme Napolista Helsinkiin ja korotus maksoi 62€. Tykkään siitä, että pääsee jonottamatta check iniin ja turvatarkastukseen ja saa syödäkseen. Lentokoneesta pääsee ensimmäisenä ulos ba myös laukut tulee ensimmäisten joukossa. Toki pitkillä matkoilla olisi vielä mukavampaa, mutta ollaan niillä aika oltu koko 5-henkinen perhe ja silloin olisi upgrade tullut niin kalliiksi, ettei ole edes harkittu.

    • emma
      6.8.2023 at 10:36

      Vau, 62 euroa on kyllä erinomainen hinta! Mutta se on totta, että heti kun on useampi matkustaja, niin hintoja punnitsee vielä tarkemmin kuin yksin matkustaessa.

  • Tanja / Tädin ja tytön matkablogi
    6.8.2023 at 09:14

    Kiva postaus, kiitos 🤩
    Joo, en ostaisi noilla hinnoilla mutta upgraden voisin ostaa. Itselleni, ja tietysti ihan yleisesti, se jalkatilan puute on se epämiellyttävin asia ja jos siihen ei saa parannusta Business-luokassakaan niin ei ole hinnan väärti noilla lyhyillä matkoilla. Lounget on kyllä kivoja, mutta niitähän tosiaan voi ostaa myös erikseen.

    • emma
      6.8.2023 at 10:38

      Pitkästä aikaa muuten kävin Finnairin Schengen-loungessa Helsinki-Vantaalla viime viikolla aamiaisaikaan ja kylläpä on siellä tarjoilu vähentynyt! En todellakaan edes harkitsisi maksavani pelkästään sinne pääsystä rahalla tai pisteillä, harmi juttu.